William Kentridge, De Boskampi's, Genesis

De favorieten en de aanraders van de redactie: veel films deze week, maar ook een pracht van een marathonvoorstelling.

William Kentridge in Eye. Beeld Hans Wilschut

Beeldende kunst: William Kentridge

'Als we ooit in de hemel komen, moeten we daar nog aan het werk om de donder te maken' - deze zin uit het toneelstuk Woyzeck gaf de tentoonstelling van William Kentridge in EYE zijn naam. Klapstuk is de nieuwe, 45 meter lange filmprojectie More Sweetly Play the Dance. Over acht schermen trekt een processie van sloebers, ontheemden, van skeletten en zieken; maar ook van dansers, strijders en omroepers. De mens op drift, begeleidt door fantastische muziek van een Zuid-Afrikaans begrafenis-blaasorkest. Onthutsend, overweldigend.

William Kentridge - If We Ever Get To Heaven, EYE Filmmuseum Amsterdam t/m 30 aug

Film: De Boskampi's

Met een flinke dosis inventiviteit, een scheut inspiratie uit een misdaadfilm en een snufje mazzel doet Rik de buurt geloven dat zijn sukkelige vader eigenlijk een maffia-baas is. Heerlijke kinderfilm van regisseur Arne Toonen, met feilloze casting en vette art direction die de boodschap van de film niet overschreeuwt. De Boskampi's is een geestige ode aan de underdog met het hart op de juiste plek.

Regie Arne Toonen

Theater: Genesis

Regisseur Johan Doesburg neemt afscheid van het Nationale Toneel met een knal: de enscenering van het eerste bijbelboek, Genesis, in bewerking van Sophie Kassies. De vele vertellingen - en Doesburgs marathonvoorstelling - gaan vooral over migratie. Over dromen en verlangen naar een beloofd land en de offers die mensen hiertoe bereid zijn te brengen. Actueel dus, maar nooit te zwaar of geforceerd. Goed gespeeld, heel mooi vormgegeven en met fraaie muziek van Harry de Wit.

Door het Nationale Toneel
Zuiderstrandtheater in Scheveningen, t/m 24 mei


Film: Atlantic

Een jonge Marokkaan besluit 300 kilometer naar Europa te reizen. Alleen, op een surfplank. Haalt hij het, of haalt hij het niet? Veel actueler had de tweede film van Jan-Willem van Ewijk niet kunnen zijn, al is Fettahs mission impossible zeker geen zwaarmoedig vluchtelingendrama. Eerder een dromerig betoog - met adembenemend mooi gefilmde zeepartijen - over romantiseren en de ingebakken menselijke drang om over de horizon te kijken.

Regie Jan-Willem van Ewijk

Fotografie: Geert Goiris

De Belgische fotograaf Geert Goiris toont zijn nieuwste werk voor de eerste keer groots in Nederland. Flashbulb Memories, Ash Grey Prophecies heet de slim opgebouwde tentoonstelling, die bestaat uit foto's van apocalyptische luchten en geheimzinnige landschappen. Langzaam word je de expositie ingeduwd, tot je niet meer kunt ontsnappen aan de omineuze visie van de fotograaf, het resultaat van jaren gestaag doorwerken en experimenteren met verschillende soorten film voor het gewenste futuristische effect.

Geert Goiris: Flashbulb Memories, Ash Grey Prophecies
Foam, Amsterdam, t/m 24 mei

Film: Ex Machina

Ex Machina, waarin de internetmiljardair Nathan (Oscar Isaac) in zijn afgelegen villa schaaft aan de perfecte robotvrouw, leidde al tot filosofisch en wetenschappelijk debat. Hoe ver zijn we nu echt? En hoe zit dat met de ethiek - mogen we zo'n met gevoelens behepte robot nog wel zomaar uitschakelen, of bezit die óók rechten? Intrigerende materie. Maar het regiedebuut van schrijver/scenarist Alex Garland (The Beach, 28 Days Later) is allereerst een intelligente, kille en sensuele sf-thriller. Een zeldzaamheid binnen het huidige bioscoopaanbod.

Regie Alex Garland

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden