Wild

Met een knal. Zo forceert een kindsterretje tegenwoordig een carrièreswitch.

FLOORTJE SMIT

Het was een ideetje van haar moeder. Die was al jaren fan van shock-regisseur Harmony Korine en was wildenthousiast over zijn script van Spring Breakers. Op haar aandringen ontmoette de 20-jarige Selena Gomez de regisseur, vertelt ze in interviews.

'Ben je er klaar voor om je lifestyle achter je te laten en met mij op reis te gaan?', fleemde Korine, als de slang die Eva wist te verleiden. Niet veel later stond dit keurige meisje uit de brave Disney-stal, het toenmalige vriendinnetje van Justin Bieber, in de hormoongeregeerde chaos van spring breakers, slechts gekleed in een felgekleurde bikini en gympen, een fles alcohol onder handbereik, te kijken naar twintigers die coke van elkaars blote lijven snoven.

Met een knal een carrièreswitch forceren: het is de meest voorkomende tactiek die kindsterretjes van tegenwoordig gebruiken om zichzelf te verzekeren van werk na hun 20ste. Vroeger of later komt er een moment dat de franchise afloopt, dat het babyvet is verdwenen en het keurslijf begint te knellen. Wat doe je dan? Hoe laat je zien dat je geen willoos onderdeel van een machine bent, maar een individu? Dan moet het onschuldige, suikerzoete imago volledig aan barrels.

Die theorie is mooi, de praktijk is grillig. Net als veel pubers verwarren kindsterretjes excessief drank- en drugsgebruik nog wel eens met volwassenheid. En ze gaan gekke dingen doen: Justin Bieber laat zich tegenwoordig vergezellen door een aapje; tienersterren Miley Cyrus en Britney Spears zetten radicaal schaar en scheerapparaat in hun lange haar. En Lindsay Lohan - daar kun je artikelen over vol schrijven. Volgens The New York Times spelen sociale media vaak een belangrijke rol bij hun neergang. 'Hoe meer deze beroemdheden zeggenschap hebben over hun eigen presentatie, hoe meer fouten ze maken, en hoe sneller.' Dan zijn films een veiliger mogelijkheid om te rebelleren tegen het hokje waarin kindsterren gedrukt zijn - mocht de ophef te groot zijn, kun je alles achteraf nog verwerpen als 'acteerwerk'.

Spring Breakers is zo de win-winsituatie bij uitstek. Korine castte expres Disney-meisjes Gomez en Vanessa Hudgens omdat zij zo prachtig symbolisch zijn voor het statement over 'pop mythologie' dat hij wilde maken - het zijn de ultieme girls gone wild. En de actrices kregen de mogelijkheid hun gevaarlijke kant laten zien.

Hudgens slaagt daar glorieus in, maar Gomez niet helemaal. Om te beginnen haakt haar personage af op het moment dat Spring Breakers echt op gevaarlijk terrein komt. En er gaan weliswaar geruchten dat ze tijdens de opnamen Justin Bieber heeft bedrogen met rapper Gucci Mane, maar dat is compleet ongeloofwaardig. 'Je ziet eruit als 15', zegt James Franco tegen haar in de film en hij heeft gelijk. De fles houdt ze net te onhandig vast, haar ronde gezicht is te onschuldig - ze is een kind op pad met de grote meisjes.

Maar haar allergrootste en -liefste fout: als je met je brave imago wilt breken, moet je natuurlijk nooit vertellen dat het eigenlijk je moeders idee was, natuurlijk.

undefined

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden