'Wilders begrijpt niets van islam en Koran'

Wilders is een leek die enkele verzen uit de Koran citeert en daar ten onrechte vergaande conclusies aan verbindt, meent Abdul-Jabbar van de Ven.

Het ei is gelegd, het monster is geboren. De zeer flauwe, fantasieloze knip en plakfilm van Geert Wilders is gelanceerd. Waar het geld van de PVV aan op is gegaan is mij een raadsel, maar dat het niet is gestoken in gedegen onderzoek moge duidelijk zijn.

Nu had ik al niet veel verwacht van een volslagen leek die maandenlang aankondigde de Koran te zullen gaan uitleggen, maar de inhoudsloosheid van Fitna sloeg echt alles. Hier twee voorbeelden: Verschillende keren wordt er in Fitna gewezen op eerwraak. Maar het bevel tot eerwraak vanuit de Koran moet Wilders ons schuldig blijven. Dat terwijl zijn film toch vooral was bedoeld om aan te tonen dat de Koran een fascistisch boek zou zijn.

De waarheid is dat het bevel tot eerwraak noch in de Koran, noch in de Soenna is terug te vinden, zelfs niet in de voetnoten. Ook is er nergens een fatwa te vinden van een vooraanstaande moefti die tot eerwraak zou oproepen. Er zijn daarentegen wel talrijke uitspraken te vinden van islamitische geleerden die dit culturele fenomeen sterk veroordelen. Een gemiste kans.

Een ander voorbeeld uit Fitna. Terwijl enkele foto’s van bebloede kinderen voorbij komen, wordt de kijker op zwarte Piet-met-de-zak-achtige wijze bang gemaakt met de vraag of dit is wat de kinderen van Nederland te wachten staat wanneer het aantal moslims nog verder toe zal nemen, alsof het opensnijden van kinderhoofden een wijdverbreide islamitische folklore zou zijn. Deze beelden van bebloede kinderen zijn mij overbekend, aangezien ik ze zelf meer dan eens gebruikt heb om dit achterlijke gebruik te veroordelen.

Een gebruik dat overigens nergens in Nederland voorkomt. De foto’s zijn afkomstig uit het zuiden van Libanon, waar sommige sjiieten op de dag van Asjoera inderdaad een snee maken in het voorhoofd van hun kind. Feit is echter dat 98 procent van de Nederlandse moslims helemaal niet sjiitisch is, en dit gebruik totaal niet kent. Al zou het aantal Turken, Marokkanen, Egyptenaren of Somaliërs in Nederland de komende jaren explosief stijgen, dan nog is dit zeker niet wat de kinderen in Nederland te wachten zou staan, aangezien dit barbaarse gebruik bij hen onbekend is. Ook dit gebruik staat nergens in de Koran of Soenna vermeld, terwijl Wilders met Fitna toch met name beweerde te zullen aantonen dat de Koran een fascistisch boek zou zijn. Een gemiste kans. Zo heeft elk beeld in de film zijn eigen verhaal.

Belangrijker is echter het veel geziene fenomeen dat elke leek denkt de islamitische wetgeving te kunnen interpreteren na het lezen van wat inleidingen over de islam. Dat terwijl de islamitische jurisprudentie een zeer nauwkeurig uitgewerkte wetenschap is. Het fenomeen dat we nu weer zien in Fitna, waarin een leek enkele (halve) verzen uit de Koran citeert en daar verregaande conclusies uit trekt, zou men kunnen vergelijken met iemand die wat teksten uit een medische encyclopedie leest, en vervolgens in de waan leeft een hartchirurg te kunnen zijn.

Zo hebben we ook arabist Hans Jansen verschillende keren horen roepen dat de Koran ‘een jachtakte’ zou zijn. De vraag die we ons nu zouden moeten stellen is: hebben de moslims het dan allemaal zo verkeerd begrepen? Al die imams en al die vrome moslims in West-Europa; waarom slachten ze niet en masse ongelovigen af? Zijn wij dan allemaal zulke ongehoorzame gelovigen? Het antwoord hierop is dat wij de context van deze verzen kennen, zoals ook de islamitische schriftgeleerden deze verzen in hun context plaatsten. Bij elke regel zijn uitzonderingen te noemen, en mitsen en maren, afhankelijk van tijd, plaats en omstandigheden. Dat weet elke moslim met wat kennis van zijn geloof. Maar mensen als Geert Wilders of Hans Jansen weten dat niet. Of ze weten het wel, maar willen niet dat u het weet. Schoenmaker blijf bij je leest.

We kunnen wellicht stellen dat Wilders met zijn film binnen de grenzen van de Nederlandse wet is gebleven. Iemand kan echter verantwoordelijk worden gesteld, zonder een strafbaar feit te hebben begaan. Een automobilist mag binnen de bebouwde kom 50 kilometer per uur rijden, maar wanneer het zeer mistig of glad is, is het vaak wijzer wat gas terug te nemen. Iemand die met een snelheid van 50 in deze omstandigheden tegen een fietser aanrijdt, is wellicht niet strafbaar, maar verantwoordelijk is hij wel. Zo zou ik ook elke deelnemer aan dit debat willen vragen zich wat verantwoordelijker op te stellen, en zijn verantwoordelijkheidsgevoel te laten spreken, buiten de vraag of zijn uitingen simpelweg strafbaar zijn voor de wet of niet.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden