Wilde staking onder Uberchauffeurs: 'Waarom pakt Uber een kwart van onze inkomsten?'

Drie maanden is Omar (26) ermee bezig geweest: het organiseren van een wilde staking onder Uberchauffeurs. De inzet: het verlagen van de bemiddelingskosten die Uber zijn chauffeurs berekent. Bijna vijfhonderd geïnteresseerden verzamelden zich op zijn speciale 'Uber Staking'-kanaal op de berichtendienst Telegram. De actiebereidheid leek groot, maar weinig chauffeurs kwamen daadwerkelijk opdagen.

Bijna vijfhonderd geïnteresseerden verzamelden zich op het speciale 'Uber Staking'-kanaal op de berichtendienst Telegram. De actiebereidheid leek groot, maar weinig chauffeurs kwamen daadwerkelijk opdagen. Beeld Guus Dubbelman/de Volkskrant

Vrijdagochtend was het zover: tijdens de ochtendspits was een stakingsbijeenkomst belegd op een parkeerterrein in de wijk Geuzenveld in Amsterdam-West. Slechts een twintigtal chauffeurs kwam opdagen. Waarom die lage opkomst? 'Uberchauffeurs zijn bang', zegt Omar. 'Ze zijn bang dat ze door Uber van het platform gekickt worden. En dan hebben ze geen werk meer.' Zijn vriend Yassine: 'Het zijn allemaal kippen!'

Dat is ook de indruk van Sofyan Mbarki, raadslid voor de PvdA in Amsterdam, die vanochtend is gekomen om zijn steun aan de stakers te betuigen. 'Er is veel onvrede onder Uberchauffeurs, maar ze zijn angstig. Ze zijn bang uit de Uberapplicatie te worden verwijderd. Weet jij veel hoe Uber gaat reageren als ze erachter komen dat jij wilt staken? De rechtspositie van Uberchauffeurs is slecht. Dit zijn zogenaamd zelfstandige ondernemers, maar het zijn gewoon arbeiders. De slecht betaalde arbeiders van de platformeconomie. De jongens die het vandaag aangedurfd hebben om te protesteren tegen de werkomstandigheden bij Uber... hier staat een handvol helden.'

Het rommelt de laatste tijd aan de onderkant van de platformeconomie. De staking van de Uberchauffeurs vandaag komt na die van Deliveroo-maaltijdbezorgers op 1 januari van dit jaar. Deliveroo wil in de toekomst alleen nog met zzp'ers werken, terwijl de bezorgers tot nu in loondienst werkten. Uberchauffeurs hebben altijd al in een zzp-constructie gezeten.

De 'helden' zijn het ondertussen roerend met elkaar eens. De commissie van 25 procent die de omstreden taxidienst rekent over elk ritje dat een chauffeur voor Uber uitvoert, moet naar beneden. 'Waarom pakt Uber een kwart van onze inkomsten? Dat is niet eerlijk', zegt Omar, die niet met zijn echte naam naar buiten wil treden. 'Toen Uber net begon, had je genoeg werk en kon je goed verdienen, maar de laatste tijd wordt het steeds minder. Ik heb tegenwoordig de grootste moeite om rond te komen. Ik sta nu soms uren te wachten op een ritje.'

17 euro in 5 uur

In die mening werd Omar afgelopen woensdag gesterkt toen hij op een parkeerterrein aan de rand van Schiphol, waar Uberchauffeurs wachten op ritten vanuit de luchthaven, chauffeurs probeerde te interesseren voor de staking. Kloppend op raampjes van her en der geparkeerde taxi's werd hij door iedereen vriendelijk te woord gestaan. Door Bobby (36) bijvoorbeeld. 'Ik zal je laten zien wat ik heb verdiend', zegt hij terwijl hij de Uber-app opent. 'Vijf uur online geweest, 17 euro verdiend.' Negen van de tien chauffeurs bevestigden dat beeld. 'Als het zo doorgaat, stop ik ermee', zegt Said, een andere Uberchauffeur. 'Maar weet je wat het is. Er zijn altijd weer malloten die denken, ik ga voor Uber rijden, dan ga ik lekker verdienen, gelokt door de mooie praatjes van Uber. Mensen die het een jaar hebben gedaan, die weten hoe moeilijk het is om een beetje geld te verdienen.'

Uber-oprichter miljardair

Uitgerekend vandaag is bekend geworden dat Uber-oprichter en oud-topman Travis Kalanick miljardair is geworden. Hij heeft een deel van zijn belang in het bedrijf verkocht aan Softbank. Het zou gaan om in totaal 2,9 procent van het bedrijf, dat levert omgerekend een kleine 1,2 miljard euro op.

Als reactie op de wilde staking van vanochtend laat Uber weten 'geen impact' te hebben geconstateerd. Een woordvoerder benadrukt dat 'de tevredenheid van chauffeurs die onze app gebruiken erg belangrijk voor ons is. Om continue feedback te krijgen, organiseren wij regelmatig rondetafelgesprekken met chauffeurs en kunnen zij dagelijks terecht bij onze support centers. We zien dat de inkomsten van chauffeurs zich de afgelopen jaren goed ontwikkeld hebben.'

De chauffeurs zijn van plan om later vandaag tussen 17.00 en 18.00 uur nogmaals het werk neer te leggen.


Lange dagen en illegale trucs: 527 ritten als Uberchauffeur

Journalist Jeroen van Bergeijk liet zich omscholen tot taxichauffeur en reed vijf maanden voor Uber. 'Ik wilde weten hoe het voelt als je werkende leven wordt gestuurd door een app.' Dit is het leven van een Uberchauffeur.

Software om computers op afstand te blokkeren bij inval van autoriteiten
Uber gebruikte, onder meer op het kantoor in Amsterdam, speciale software om computers op afstand plat te leggen bij een inval van de autoriteiten. Informatie over eventuele illegale activiteiten werd op die manier ontoegankelijk gemaakt.

Seksuele intimidatie en ander wangedrag kostten manager de kop
Onder het bewind van Travis Kalanick, die het bedrijf in 2009 mede oprichtte, raakte het bedrijf in opspraak door seksuele intimidatie en ander wangedrag op de werkvloer. Kalanick trad onder druk van investeerders terug als baas van het bedrijf.

Londen trekt vergunning Uber in
De toezichthouder op het openbaar vervoer in de Britse hoofdstad vindt dat het bedrijf achter de gelijknamige taxi-app onvoldoende verantwoordelijkheid neemt voor zaken die de openbare orde en veiligheid aangaan. Zo zou Uber niet altijd melding maken van zware misdrijven. Daarom trekt het de vergunning van het bedrijf in.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden