Wijkopende huisvrouwen krijgen te weinig aandacht

Albert Heijn zal dit jaar geen reclame maken voor de Beaujolais Primeur. Dat moet hard aankomen in Frankrijk want Albert Heijn is samen met concurrent Aldi goed voor bijna 60 procent van de wijn die langs de kassa's van de supermarkten gaan....

Door de boycot van Franse wijn, mocht die ooit nog echt op gang komen, kunnen de voorkeuren op de wijnmarkt nog meer gaan schuiven. Bij de rode wijn neemt Frankrijk nog steeds een onaantastbare toppositie in met zo'n 70 procent van de markt. Maar witte wijn-drinkers kiezen slechts voor 40 procent voor Franse etiketten.

Ook Duitse witte wijn blijkt in trek, zo laat Foodmagazine zien. De opkomst van de wijnen uit landen buiten Europa, zoals Zuid-Afrika, Chili, Australië betekent dat aan de toppositie van Frankrijk wordt geknaagd.

Vooral vrouwen drinken graag een glaasje. Bijna twee derde van de wijndrinkers is vrouw, al blijken mannen wel meestal een glaasje meer tot zich te nemen. Supermarkten en drankwinkels buiten deze kennis te weinig uit, vindt wijnconnaisseur Hubrecht Duiker.

'Wijninformatie wordt bijna overal, zeker niet alleen in de supermarkten, afgestemd op de man en te weinig op de huisvrouw. Terwijl zij de meeste wijn drinkt en koopt. Op het gebied van informatie aan de huisvrouw kan nog ongelooflijk veel gebeuren.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden