'Wij verwelkomen de wegbereiders, vrijdenkers en vernieuwers van Nederland'Klub Kobalt, Manifest, 23 januari 2013

De laatste verkiezingen verliepen voor GroenLinks tamelijk rampzalig: er was geen goed verhaal, het aantal zetels kromp van tien naar vier, en al snel traden de lijsttrekker en het bestuur af. Er moest een evaluatiecommissie aan te pas komen om de pijnlijke mislukking in kaart te brengen.


Maar er is hoop: woensdag publiceerden acht GroenLinksers die zich 'Klub Kobalt' noemen een ambitieus manifest. Het begint zo: 'De eersten. / Dat waren de studente Aletta Jacobs, de Nobelprijswinnares Marie Curie, de bergbeklimmer Edmund Hillary, de homoseksuele profvoetballer Justin Fashanu, de migrantenzoon Elio di Rupo en natuurlijk Barack Obama. / Deze pioniers durfden voorop te lopen. Onderschat de durvers, doeners en denkers niet; het zijn de enkelingen die de wereld veranderen.'


De eerste gedachte bij zo'n namenlijstje is dat het wel heel erg doet denken aan een beroemde televisiereclame van computermerk Apple, die vorig jaar eindeloos en schaamteloos door De Wereld Draait Door werd geïmiteerd. En dan is er de vrees: ze zullen zichzelf, als 'dwarsdenkers', toch niet op één lijn stellen met deze beroemdheden?


Maar gelukkig: de namen zijn slechts voorbeelden van 'pioniers'. Nu zijn de leden van Klub Kobalt misschien ook wel een beetje pioniers, maar hun punt is dat de partij beter moet luisteren naar de pioniers van nú. Duurzame ondernemers schijnen vaak tegen regels en overheden op te lopen, en Klub Kobalt wil juist naar die mensen luisteren en ze helpen Nederland beter te maken.


Maar waar zetten ze zich nou precies tegen af? Het klinkt visionair om te zeggen dat je 'durvers, doeners en denkers niet moet onderschatten', maar wie doet dat dan? Je mag toch aannemen dat de Klubleden goed hebben nagedacht over deze namen en dat ze zich er duidelijk mee willen onderscheiden van andere GroenLinksers, maar is er überhaupt iemand in Nederland die geen bewondering heeft voor Marie Curie of Edmund Hillary? Het feit dat ultieme mainstreammerken als Apple en DWDD zich met zulke lijstjes willen onderscheiden, is wat dat betreft veelzeggend.


Het idee van Klub Kobalt is ongetwijfeld dat ze op zoek willen naar de níéuwe Aletta Jacobs en de níéuwe Barack Obama, maar dan is toch weer de vraag: wie wil dat niet? Iedereen zou toch dolgraag met de nieuwe pioniers willen samenwerken? De grote kunst is om ze te vinden, en om ze als zodanig te herkennen. Duurzaamheid is tegenwoordig namelijk big business, en niet elke duurzame ondernemer is de nieuwe Marie Curie.


Het wijzen op evidente helden uit het verleden is volstrekt gevaar- en betekenisloos, maar het oproepen tot nieuwe visie is dat óók. Klub Kobalt doet ook voorstellen van concretere aard, over meer communicatie en ledeninspraak bijvoorbeeld, maar verder verwoordde mede-oprichtster Corinne Ellemeet het heel aardig in de NRC: 'Met onze idealen is niets mis. Wat bij ons ontbreekt, zijn concrete verhalen.'


Jonathan van het Reveis schrijver en ontleedt wekelijks een redenering in het nieuws.


Twitter @JvhReve


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden