Column

Wij ontlenen plezier aan straffen en gestraft worden

Voetnoot

In zijn fascinerende boek De gesel en de ander - Lijfstraffen en culturele identiteit van oudheid tot heden onderzoekt mediëvist G. Geltner de rol die lijfstraffen spelen in onze cultuur en de misvattingen die erover bestaan, namelijk dat de lijfstraffen met de opkomst van de gevangenis gaandeweg uit Europa zouden zijn verdwenen. Onjuist.

Geltner stelt dat middeleeuws Europa dezelfde rol speelt die de islamitische wereld nu vervult: als tegenhanger van het moderne Westen. De beschaving heeft barbaren nodig om zich beschaafd te kunnen voelen.

Ook schrijft Geltner dat economische sancties tot ziekte en dood kunnen leiden en daarmee misschien eveneens lijfstraffen zijn. Oftewel: de straf disciplineert altijd het lichaam.

De mens is een wezen dat straft en bestraft wordt, daarop bouwen wij onze identiteit, dikwijls ontlenen wij er plezier aan.

Maar waarom en hoe straffen wij, en is de straf in overeenstemming met ons geloof in de eigen beschaving?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.