ABN AMRO UITMARKT

Wat is dit?

'ABN AMRO UITMARKT ...' is content gemaakt in opdracht van en betaald door een adverteerder, geproduceerd door de commerciële afdeling van DPG Media. De journalisten van de Volkskrant zijn hier niet bij betrokken.

'Wij hebben vaak genoeg te horen gekregen dat het totaal niet goed was'

De pianobroers Arthur en Lucas Jussen coachen een zomer lang het 8-jarige supertalent Evander Eijsink. De jonge mannen gaan een aantal keer met hem repeteren, maar bovenal lol maken, beloven ze. "Het is in de eerste plaats belangrijk dat Evander het leuk vindt. Want zo hebben wij het ook altijd beleefd."

Advertentie van ABN AMRO
null Beeld ABN AMRO
Beeld ABN AMRO

Ze zijn nog maar 19 en 23 jaar, maar groentjes zijn Arthur en Lucas Jussen al lang niet meer. De broers kregen hun eerste pianoles op hun vijfde, speelden als jonge tieners het Koninklijk Concertgebouw in Amsterdam plat, soleerden met bijna alle Nederlandse orkesten plus een flink aantal buitenlandse, hebben al een stuk of vijf albums uitgebracht en wonnen vele prijzen. Wapenfeiten genoeg om nu zélf jong talent te begeleiden. Dat doen ze deze zomer als onderdeel van een talentenprogramma van ABN AMRO. Onder het motto 'Partner van de Toekomst' wil de bank ambitieus talent binnen verschillende disciplines in de culturele sector ondersteunen. Hierbij nemen ervaren vakgenoten de taak van coach op zich. Het slotakkoord is een gezamenlijk optreden op de Uitmarkt, eind augustus in Amsterdam.

Het veelbelovende talent dat de Jussen-broers onder hun vleugels nemen, is de 8-jarige pianist Evander Eijsink uit Hengelo. De belangrijkste les die de jongens op hem willen overbrengen luidt: heb plezier! "Het is in de eerste plaats belangrijk dat Evander het leuk vindt. Want zo hebben wij het ook altijd beleefd", zegt Lucas, de oudste van de twee. "Repeteren? Leuk! Als we ergens een pianoconcert van Mozart konden spelen? Leuk! Het is belangrijk dat een kind met talent dat gevoel kan behouden."

Supertalentjes als Evander maken bij de meeste mensen een groot gevoel van verbazing los, weten de jongens uit eigen ervaring. We zijn daarom geneigd ze te prijzen om hun ijzeren discipline. "Niet meer doen", zegt Lucas. Want een kind ziet al die uren repeteren niet als huiswerk. "Als de omgeving maar lang genoeg tegen een kind zegt dat het heel moeilijk en hard werken is wat hij of zij allemaal doet, dan gaat dat kind op een gegeven moment ook zo denken."

"Jong talent motiveer je veel beter met positieve aandacht", zegt zijn jongere broer Arthur. "Als wij vroeger iets hadden gepresteerd, dan vierden we dat met z'n allen. Dan was het feest. Het ging dan niet om de complimenten, maar het gaf wel een gevoel van trots dat ons enorm stimuleerde. Dat is heel belangrijk. Want je hebt af en toe toch een schouderklopje nodig."

Overigens kan kritiek ook geen kwaad, weten de broers. "Wij hebben vaak genoeg te horen gekregen dat het totaal niet goed was wat we deden. Als iets bij Evander niet goed gaat, dan gaan we er met z'n allen aan werken om dat goed te krijgen. Het gaat erom dat het eerlijk is", zegt Arthur. "En het werkt ontzettend stimulerend als je het uiteindelijk toch onder de knie hebt. Dat werkt voor een kind, maar ook voor ons, heel bevestigend." Niet alleen hun carrière is bijzonder te noemen, maar ook het feit dat de Jussen-broers al zo jong de rol van coach op zich nemen. Dat realiseren ze zich zelf ook. Arthur, die nog studeert aan het Conservatorium van Amsterdam, is dan ook niet van plan om bij Evander 'de leraar uit te hangen'. "Totaal niet. Het is meer zo dat we de dingen die ons zijn bijgebracht op een natuurlijke manier aan Evander willen meegeven."

"Bovendien zijn we nog lang niet uitgeleerd", zegt Lucas, die zijn diploma's van conservatoria in Amerika en Spanje al op zak heeft. "Wij komen zélf nog maar net kijken! Er zijn zo veel mensen van wie we nog zo veel kunnen leren. Om dan op onze beurt aan iemand anders uit te leggen hoe het moet, dat is best moeilijk. Wij hopen daarom ook een hoop van het coachen te leren."

De journalisten van de Volkskrant zijn niet betrokken bij en niet verantwoordelijk voor de inhoud van dit artikel.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden