Wielklem rukt weer op in Haagse straten

Het door automobilisten gehate gele gevaarte is terug - althans in Den Haag. Daar is het aantal wielklemmen de eerste maanden van dit jaar verdubbeld.

null Beeld null

In Rotterdam hebben ze het dwangmiddel juist weer afgeschaft: daar worden notoire overtreders tegenwoordig weggesleept zonder de omslachtige tussenstap van een wielklem.

'We zien de afgelopen twee maanden een flinke stijging van het aantal wielklemmen', aldus woordvoerster Nicolette Stoel van de gemeente Den Haag. 'In 2016 plaatste Den Haag in totaal 630 klemmen, gemiddeld 52 per maand. In maart 2017 waren dit er 96, van 1 tot 17 april zitten we al op 64 wielklemmen.'

Bij de 'fiscale handhaving', het reguliere handhaven van verkeerd parkeren, kan een wielklem worden 'aangelegd'. De stijging is in Den Haag te verklaren door het gebruik van scanauto's en de invoering van kentekenparkeren. Daardoor kan parkeerbeheer meer kentekens controleren en meer naheffingen uitschrijven. Al krijgt niet iedereen die zijn parkeerkaartje 'vergeet' automatisch een klem.

'In de praktijk zijn het bijna altijd auto's met een buitenlands kenteken', aldus Stoel. 'Dit gebeurt bij de tweede bon als we geen adresgegevens van de eigenaar kunnen achterhalen. Van auto's met een Nederlands kenteken is namelijk wel het woonadres te achterhalen waar de bon heen moet.' De waarschuwingssticker die na het plaatsen op de voorruit wordt geplakt, is dan ook in het Nederlands, Engels, Frans en Duits opgesteld.

De wielklem is een dure grap: 306 euro kost het om het dwangmiddel weer los te laten maken. De auto van degene die na 24 uur nog niet heeft betaald, wordt weggesleept naar een depot aan de rand van Den Haag. Ook dat kost 306 euro - los van de verschuldigde parkeerkosten.

In Rotterdam zette de politie sinds maart vorig jaar weer wielklemmen in bij openstaande boetes voor verkeersovertredingen. Maar deze kleinschalige proef is volgens de politie beëindigd - nu worden auto's direct weggesleept. De wielklem leidde er niet toe dat wanbetalers alsnog hun boetes snel betaalden. En zo werd de klem alleen maar extra werk, aldus woordvoerder Mirjam Boers van de politie Rotterdam. Na een overtreding volgt eerst een bekeuring via het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB), nog een acceptgiro met een verhoging en een inningstraject. Pas na een waarschuwingsbrief van de politie om binnen veertien dagen te betalen, wordt de auto weggesleept. 'Het slepen gebeurt als deze dwangfase van de zogeheten buitengebruikstelling ingaat', aldus Boers. 'Het kenteken komt dan in een register.'

Rotterdam is de werkwijze met wielklem en wegslepen nog aan het evalueren. De proef draait nog in de politie-eenheden Midden-Nederland (Amersfoort) en Limburg (Roermond). Amsterdam schafte de parkeerklem in 2008 af - die werd te ongastvrij gevonden voor toeristen. Tegenwoordig riskeert iemand in de hoofdstad weer een wielklem als er vijf of meer parkeerbonnen ('naheffingsaanslagen parkeerbelasting') openstaan bij de gemeente.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden