Wie wil er nog een glas?

Het verhaal gaat dat Gerrit Rietveld ooit gevraagd werd een wijnglas te ontwerpen, maar Rietveld zag daar het nut niet van in....

GERT JONKERS

Zo kun je ook kijken naar de internationale cocktailglasontwerpwedstrijd die Bombay Sapphire, producent van gin, jaarlijks organiseert. Wie heeft er behoefte aan een nieuw ontwerp cocktailglas? Waar het bij een cocktail vooral om draait is de inhoud, de geniale mix van ingrediënten: de gekrulde pomeloschil, het druppeltje rozenwater, de peperkorrel, de eierdooier...

Anderzijds: het volk houdt van wedstrijden (zie voetbal), en grote merken en beroemde namen zien in het vergeven van prijzen een mooie manier om hun imago op te krikken. Zie Alfred Nobel, de uitvinder van het dynamiet, maar nu toch vooral bekend van de Nobelprijs. Om diezelfde ijdele reden organiseerde Robijn jarenlang een leuke modewedstrijd in Nederland, en dat was een welkome afwisseling op die tenenkrommende wasmiddelreclames met dat stomme beertje.

Daarom: op naar de jaarlijkse Milanese meubelbeurs, waar om de hoek bij Habitat en tegenover de kraam van het Nederlandse meubellabel Moooi achttien jonge ontwerpers in de strijd gingen voor het mooiste cocktailglas van het jaar.

Nederland vaardigde de 21-jarige Kim Schipperheijn af. De studente van de Eindhovense Designacademie ontwierp een groot en feestelijk drinkglas, versierd met een soort parelketting van glazen kralen, afgemaakt met een medaillon; geblazen bij Royal Leerdam.

In de taxi van het vliegveld naar het beursgebouw in een buitenwijk van Milaan gaat het trouwens bijna mis: Schipperheijn wil net kijken of haar ontwerp de vliegreis heeft overleefd als de chauffeur bovenop de rem gaat staan en het glas bijna uit z'n bedje van stro vliegt.

Schipperheijn verwacht niet dat ze gaat winnen, want vorig jaar won er ook al een Nederlandse ontwerper (Manon Navarro, ook uit Eindhoven) en in de jury zit een aantal Nederlanders, dus alleen al uit diplomatiek oogpunt zou het gek zijn als Nederland wint. Boven dien, maar dat blijkt pas later, vindt organisator Bombay Sapphire het Nederlandse glas te groot. En inderdaad, bij alle andere inzendingen is het archetypische driehoekige martiniglas nog wel op een of andere manier terug te vinden.

Toch jammer, vindt trendvoorspelster Lidewij Edelkoort, destijds voorzitter van de Nederlandse jury en uiteraard aanwezig in Milaan. 'Zo komen we dus nooit verder dan die eeuwige driehoek.'

Navarro, die vorig jaar won en dit jaar in Milaan in de jury zit, begrijpt het probleem van het grote glas ook niet goed. 'Je hebt toch ook cocktails zoals Gin Fizz? Daar heb je een groot glas voor nodig. De cocktail mag best eens uit die keurige ” pink omhoog”-hoek gehaald worden. Het is ook lekker om de cocktail te slobberen.'

Zoals gezegd, de andere kandidaten hebben allemaal wel een soort martiniglasdriehoek in hun ontwerp zitten. Het Japanse glas heeft de zwierigheid van een avondjurk, het Italiaanse glas is geminimaliseerd tot een kubistisch blok blauw glas, België heeft een laboratoriumachtig bolletje-met-driehoek ingestuurd, het Spaanse glas heeft een ingebouwd koelmechanisme. 'Ik denk niet dat ik hiermee ga winnen', zegt de 25-jarige Spanjaard Agustin Otegui bescheiden. Hij heeft ook met het Rietveldiaanse dilemma getobd: wat moet je in godsnaam herontwerpen aan een glas? 'Deze wedstrijd loopt nu al een paar jaar, dus inmiddels zijn alle varianten op het martiniglas wel voorbijgekomen. Kunnen ze volgend jaar voor de verandering geen cocktailshaker laten herontwerpen?'

Ook Portugees Luis Duarte Branco verwacht niet te winnen met zijn martiniglas met zilveren stekels. 'Ik zet in op Polen of Taiwan.'

Mis! Want de winnaar is de Rus Alexei Sabirulov, die nogal overrompeld is door de uitverkiezing. Dat hij geen woord Engels spreekt, maar wel meteen door de aanwezige pers wordt besprongen, maakt het niet makkelijker. Een snel opgetrommelde tolk weet te melden dat Alexei 24 is en architectuur heeft gestudeerd.

Het fijne geometrische honing raatmotief in zijn glas is met de hand geslepen. Het is op het eerste gezicht het meest traditionele glas van alle ontwerpen, maar daarom trekt het ook de meeste aandacht: tussen de flauwekul designexperimenten staat het Russische glas een beetje ouderwets en tijdloos te wezen. Het is een glas dat net zo goed bij Tussen Kunst & Kitsch op tafel zou kunnen staan, en waarbij je Cees van Drongelen of Nelleke van der Krogt de lang verwachte hamvraag hoort stellen: en... wat is het waard?

De Rus gaat met 15.000 dollar en een fles gin naar huis.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden