Wie nooit wil betalen moet z'n cashbackbon bewaren

Koop nu, betaal later. Het zijn aanbiedingen die de kooplust moeten opwekken. Want wie wil niet het idee hebben eventjes gratis een computer of een video in huis te hebben....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Het is een variant die Interprom in Nederland populair probeert te maken. De eerste ervaringen werden negen jaar geleden opgedaan, met als grote klapper de elektronicaketen Megapool. Maar sinds kort lijkt er echt vaart in te zitten, is de ervaring van Rob Funcken, de man van Interprom in Nederland. Kunststof deuren, keukens en motoren worden inmiddels met dergelijke acties aan de man gebracht. Binnenkort volgen nog enkele handelaren in tweedehands auto's.

Interprom verkoopt het idee onder de naam cashback, een naam die veel belooft en, als het goed is, evenveel waarmaakt. Of een klant zijn geld ook echt terug krijgt, hangt wel helemaal van hemzelf af. Wie na vijf jaar vergeten is dat hij vijf jaar eerder een videorecorder heeft gekocht en dus ook geen actie onderneemt, kan naar zijn geld fluiten.

Achter Interprom staat Intervest, een Amerikaanse investeringsmaatschappij met, naar eigen zeggen, een kapitaal van meer dan 540 miljoen dollar. Het is deze maatschappij die garant staat voor de terugbetaling. Omdat de claims uit de hand kunnen lopen heeft Intervest voor de helft van het risico een verzekering afgesloten.

Het zijn de vergeetachtigen en sloddervossen die cashback draaiende houden. Zij vergeten zich te laten registreren, laten na hun geld na vijf jaar op te eisen of verliezen de om te innen. Dat is winst voor Intervest, die niet hoeft uit te keren. Vanwege die winst kunnen er weer cashback-garanties worden afgegeven.

De mate van geheugenverlies verschilt per land. Nederlanders schijnen vaker een knoop in de zakdoek te leggen of briefjes aan de muur te hangen om herinnerd te worden. 'Nederland is een risicoland. In Nederland is men meer op de centen dan bijvoorbeeld in Italië', zegt Funcken.

Dat blijkt al direct, als de acties gaan lopen. Voorwaarde om geld terug te krijgen is dat men binnen twee weken na aankoop zich laat registreren. Dat is niet meer dan het opsturen van een papiertje. Nederlanders doen dat massaal. Ongeveer 85 procent van de klanten voldoet aan deze eis. In Italië is dat niet meer dan 35 procent. Frankrijk en Engeland hangen daar met 50 procent zo'n beetje tussenin. Voor Zwitsers zijn er geen cashback-promoties, die zijn veel te precies.

Maar Nederlanders mogen dan op de centen zijn, ze zijn tegelijkertijd niet erg precies. Op dit moment loopt een Nederlandse cashback-promotie af. 'Als alles volgens de regels zou worden gedaan, zou maar 5 tot 6 procent worden uitbetaald', zegt Funcken. Hij verwacht echter dat 70 tot 80 procent van de deelnemers uiteindelijk hun geld terug zullen zien.

Bij deze promotie gaat het niet om kolossale bedragen, vandaar de coulance. Maar binnenkort lopen in Nederland enkele grotere acties af en Funcken denkt dat hier de eisen strenger zullen worden gevolgd. 'Namen kan ik uiteraard niet noemen, dan worden misschien mensen op gedachten gebracht.'

Met cashback-acties worden niet alleen klanten naar motorzaken, keukenpaleizen of tv-winkels gelokt, ook piramidespelen proberen op deze manier spelers en daarmee geld naar zich toe te trekken. In Nederland werkt Illumunati met een cashback-garantie die was afgegeven door de Belgische tak van Interprom. Op last van Intervest heeft Interprom alle contacten met piramidespelen inmiddels verbroken, ook met Illuminati.

Hans Wuijts van het Belgische Interprom heeft goede herinneringen aan Illuminati. 'Als er een bedrijf was dat heel stipt met betalingen is geweest, dan is het Illuminati wel. Als u ziet hoeveel tijd bedrijven nemen om te betalen, dan krab ik wel eens in mijn haren. Negentig dagen is heel normaal. Bij Illuminati was dat meestal twintig dagen. Ik ben misschien de enige persoon die geen problemen met Illuminati heeft.'

Kevin Jones, de grondlegger van Illuminati, erkent dat hij inmiddels geen klant meer is van Intervest. 'Wij hebben besloten met een ander bedrijf in zee te gaan', zegt Jones. Daar kan na 4,5 jaar het geld worden opgevraagd en niet na vijf jaar zoals bij Intervest.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden