Wie krijgt welke Effie en waarom?

Voor de twintigste keer worden woensdag in Amsterdam de Effies uitgereikt, de jaarlijkse prijs voor effectiviteit. Van de talloze reclameprijzen die er zijn geldt de Effie als meest begerenswaardige....

1. Philadelphia roomkaas van Kraft, bureau: PPGH/JWT. Dankzij de omschrijving 'hemelse smaak' in de briefing aan het reclamebureau zien wij in het Ster-blok twee engelen broodjes smeren. Gezeten op een wolk. Vorm: hemels, woordspelingen: hemeltergend. Voorspelling: brons.

2. Zuivelzacht van Hertog, van Lowe. Gesponsorde tv-miniserie over strubbelingen in een ijsfabriek - of zuivelfabriek: 'Wie is er voor yoghurt? En wie voor ijs?'. Kreeg half mei al een Accent (prijs van/voor adverteerders), maar de Effie-jury zal het succes wel gooien op de nieuwheid van het product. Brons dus.

3. Amstel Bier van PMSvW/Y & R. Langlopende en breed gewaardeerde reclame van de drie 'vrienden', kreeg al talloze prijzen (Accent, Lamp), product stokoud: goud.

4. Bob jij of Bob ik? , rij-alcoholvrijcampagne van Roorda Boudestein Verbeek, kreeg ook al Accent. Wordt er echt minder gezopen door automobilisten? Dan goud. Anders, en aannemelijker: brons (en wie is woensdag dan de Bob bij het bureau?).

5. CliniClowns , traan die weer terugkruipt in oog van meisje, bedacht door Saatchi & Saatchi. Maar die zieke clowns zijn overbodig als de arts kindvriendelijk is, en daar wordt een kind beter van. Brons.

6. Suzuki Alto van 10 Wizards: verdrievoudigde de verkoop van het boodschappenwagentje dankzij de reclame? Of dankzij de duizend euro staatssubsidie voor 'schone' en 'zuinige' auto's in 2002? De jury kan niet om het laatste heen. Brons dus.

7. C1000 'Geen fratsen. Dat scheelt.' Bureau: Ubachs Wisbrun. Kreeg ook al Accenten en zelfs Jaguar kwam al met een parodie: 'Wel fratsen. Dat scheelt'. Zilver.

8. Nibra (brandweer), personeelscampagne van BvH. Bij dé jaarprijs voor personeeltjes, de Magneten, deed ie vorige week niks. Brons.

9. Ben De laatste groeten van Ben (dit voorjaar omgedoopt in T-Mobile), van KesselsKramer. Geknipte campagne voor troostprijs, brons.

De speciale jubileum-Effie, vanwege twintig jaar Effie in Nederland, moet natuurlijk naar Cup-a-Soup met John-de-manager (gouden Effie in 1999). Want de andere twee genomineerden hebben een handicap: Flippo's van Smiths (goud in 1996) is te makkelijk en Even Apeldoorn Bellen van Centraal Beheer (2002) is te moeilijk. Maar mensen zuiver met reclame massaal aan die bremzoute droge soep krijgen, dat is de marketingprestatie van de 20ste eeuw.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.