Wie kanjer misloopt, is een loser

De Postcode-kanjer viel in haar straat maar ging aan haar neus voorbij. Mevrouw de Gier leed en dat moet vergoed....

De Nationale Postcode Loterij brengt psychische schade toe en pleegt emotionele chantage. Althans als je bewust niet hebt meegedaan, terwijl de rest van de straat ‘de kanjer’ in de wacht heeft gesleept en zich voortaan miljonair mag noemen.

Helène van der Meijs-de Gier, galeriehoudster uit het Brabantse Heusden, maakte maandag voor de Amsterdamse rechtbank duidelijk wat er met je gebeurt zodra goklustige buurtgenoten met dezelfde postcode plotseling een kleine 14 miljoen euro hebben te verdelen.

Onder het oog van vele camera’s Henny Huisman in de straat, die niet nalaat de niet-deelnemers onder de neus te wrijven dat ze losers zijn, lokale reporters en de onvermijdelijke bladen weken lang in de bosjes, NOVA aan de deur, en, tot op de dag van vandaag: bedelbrieven en aanbiedingen voor alweer een fijne cabrio of camper alsmede goed renderende beleggingen in een Spaans bungalowpark en de aanleg van een mooie nieuwe erker.

Haar hoofdklacht: zodra iemand met dezelfde postcode meedoet aan de Nationale Postcode Loterij doe je automatisch ook mee, of je wilt of niet. Met alle schadelijke gevolgen van dien. Derhalve, aldus De Gier, pleegt de Nationale Postcode Loterij inbreuk op de persoonlijke levenssfeer – een onrechtmatige daad, die veel psychische ellende en uiteindelijk een naar ziektebeeld veroorzaakt bij niet-deelnemers.

Ondersteund door een buitengewoon scherp betoog van haar raadsvrouw Monique Enneking eist De Gier genoegdoening. Indien de rechter het met haar eens is, volgt een schadeclaim.

Enneking deed de loterij terloops ‘een simpele wijziging’ van het systeem aan de hand: indien de loterij voortaan niet uitsluitend aan de postcode, maar tevens aan huisnummers wordt gekoppeld, kan niemand zich meer beklagen; wie niet meedoet, wordt ook niet lastig gevallen.

De Postcode Loterij begrijpt niets van de aanklacht. Volgens advocaat Ruud Schutte kennen Zweden, Engeland, maar ook Spanje gelijksoortige tombola’s; niemand die ooit klaagde.

Dat de loterij zich schuldig zou maken aan ‘angstmarketing’ omdat elke postcodehouder op het hart wordt gedrukt toch vooral niet als verliezer te moeten toezien hoe de buren de buit verdelen, verbaast Schutte: ‘In de reclamebranche heet dat fearappeal, een volstrekt aanvaard fenomeen om mensen tot iets te brengen of hen er juist vanaf te houden. Zoals de waarschuwingen op pakjes sigaretten of de openbare terechtstellingen in China.’

De rechter (uitspraak 20 juni): ‘Ik neem aan dat u toch geen openbare terechtstelling bepleit voor niet-deelnemers.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden