Wie is de nieuwe Legiolease of DSB?

Bij geldzaken sta je als consument soms hulpeloos alleen. Als je een claim indient bij een verzekering, kun je verzanden in haarkloverij over de polisvoorwaarden. Je deskundigheid schiet al snel tekort.


Achter financiële producten schuilt een wereld van juridische clausules. Wie een hypotheek afsluit, krijgt een dik pak papier mee naar huis. Je haalt er je schouders over op en stopt de stapel in een doos of ordner. Na jaren kan ineens blijken dat je veel meer moet gaan betalen dan je dacht.


De financieel adviseur zegt dan dat u het had kunnen weten ('het stond toch in de voorwaarden/in bijlage 2') of dat het niet te voorzien was ('het ligt aan de markt'). Het is kortom pech of uw eigen schuld, maar zeker niet te wijten aan het advies. Het antwoord is zo geformuleerd dat u er nauwelijks een speld tussen krijgt.


Laat u niet afschrikken. U hoeft niet alle kleine lettertjes te bestuderen. De vraag is niet: wat schort er aan uw financiële kennis?, maar: waarom bent u zo slecht voorgelicht? U hebt niet alleen een financieel product gekocht maar ook het bijbehorende deskundige advies.


Dien dus gerust een schriftelijke klacht in en stap daarna zo nodig naar een klachtenloket (bijvoorbeeld het Kifid).


Bereid u voor op flink wat tegenwerking. Die kan zich uiten in botheid of intimidatie, maar ook in sussende woorden en vage beloften. Negeer dat. Vraag om informatie en zet de feiten op een rij.


Vroeger gaf iedereen de schuld aan het financiële product, zoals aandelenlease of de woekerpolis. Inmiddels weten we dat het om de adviseur gaat. Hij heeft u het vuurwerk verkocht zonder handleiding. U was immers geen klant, maar een verdienmodel.


De geschillencommissie van het Kifid trok de logische conclusie. Bedrijven worden niet langer geanonimiseerd bij zaken die daar vanaf 1 oktober 2011 in behandeling zijn genomen. Ik verwacht binnenkort de eerste uitspraken waarin namen vermeld staan. Wie is de nieuwe Legiolease of DSB? Pas als falende bedrijven een gezicht krijgen, kun je als klant patronen herkennen en zien dat je met je klacht niet alleen staat.


Reinout van der Heijden is hoofdredacteur van de Geldgids.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden