Wie is De Mol?-brein verkoopt nieuwe afvalrace aan BNN

Televisieproducent en eindredacteur Anton Jongstra - het brein achter het Nederlandse televisiesucces van Wie is de Mol? - heeft een soortgelijk format verkocht aan BNN. Het zal volgend jaar maart op televisie te zien zijn, meldt mediavakblad Broadcast Magazine.

null Beeld anp
Beeld anp

'Het wordt een afvalrace met BN'ers in het buitenland', zegt Jongstra, die op 20 maart na veertien jaar officieel afscheid neemt als eindredacteur van Wie is de Mol?, het AvroTros-programma waar wekelijks meer dan 2 miljoen mensen naar kijken. 'Klinkt wellicht als De Mol, maar het wordt volledig anders opgezet en er is geen mol.'

Kick
Wie is de Mol? is een van oorsprong Belgisch format, maar is nergens zo succesvol als in Nederland. Jongstra wist als hoofdredacteur van de show als één van de weinigen steeds wie de mol was. 'Het geeft een kick iets te weten dat de rest van Nederland niet weet. Dat ga ik zeker missen.'

Televizier-Ring
Jongstra vond het 'tijd voor iets nieuws' en zette samen met een partner een eigen formatbedrijfje op, Jongstra & Stafleu. BNN kocht onlangs hun eerste eigen format. 'Begin maart 2015 komt het op de buis. Ik verwacht niet dat we meteen de 2,8 miljoen kijkers aan zullen tikken, maar met een kwart ben ik al meer dan tevreden', zegt hij tegen het vakblad. 'Maar uiteindelijk ga ik wel weer voor een Gouden Televizier-Ring. Dat was de afgelopen veertien jaar het absolute hoogtepunt.'

Beeld uit Wie is de Mol? Beeld AvroTros
Beeld uit Wie is de Mol?Beeld AvroTros
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden