Wie groen leeft, zal duurzaam heengaan
Consumeren..
Duurzaam leven is hot: steeds meer mensen kiezen voor duurzame producten, kopen biologisch voedsel en vliegen klimaatneutraal. Dan is het natuurlijk doodzonde dat, als er onvermijdelijk een einde komt aan dat duurzame leven, het heengaan juist allesbehalve milieuvriendelijk is.
Sterven is niet goed voor het milieu. Voor de lijkkist moet een boom worden gekapt, de plankjes worden aan elkaar geplakt met een lijm die bepaald niet milieuvriendelijk is en de honderden kilometers die de rouwstoet aflegt, leveren een flinke CO2-uitstoot op.
Voor mensen die tijdens hun leven veel waarde hebben gehecht aan het milieu, zijn er nu echter manieren om ook duurzaam heen te gaan. De groene trend is nu ook doorgedrongen in de kringen van de begrafenisondernemers.
‘Ons meest bijzondere product is de Ecopod’, zegt directeur Patrick Knoben van Seker Uitvaart Solutions uit Maasbracht. ‘Het is een milieuvriendelijke sarcofaag gemaakt van oude kranten, plantaardige lak en lijm, en honderd procent biologisch afbreekbaar.’
De Ecopod ziet er stijlvol uit, maar is niet goedkoop. De sarcofaag kost ongeveer 1.400 euro, maar is dan wel leverbaar in de kleuren indian red, indigo blue, forest green, wit en bladgoud. ‘Dat is nu echt de trend’, zegt Knoben. ‘Duurzame producten, maar dan wel afgestemd op individuele wensen, want ook met uitvaartproducten willen mensen zich steeds meer onderscheiden.’
Duurzaam hoeft niet altijd duur te zijn. De Coffin bijvoorbeeld, een ‘basic’ golfkartonnen uitvaartkist, die eventueel kan worden verpakt in de afneembare houten Coffin Cover, kost maar 140 euro. ‘Nabestaanden kunnen de kartonnen Coffin zelf versieren met tekeningen of teksten’, zegt Knoben. ‘Uit onderzoek blijkt dat dat heel goed is voor de rouwverwerking.’
Seker levert een complete lijn van duurzame uitvaartproducten. Naast kartonnen lijkkisten zijn er wilgentenen urnen, een biologisch afbreekbaar kruis gemaakt van plantaardige polymeren, ongebleekte katoenen kistbekleding en biologisch afbreekbaar folie.
Het meest milieuvriendelijke is een kist van wilgentenen. Die wordt gemaakt van snoeisels van knotwilgen en er hoeft dus geen boom voor te worden gekapt. Alleen de kartonnen Coffin maakt Knoben zelf. De andere producten importeert hij uit Polen, Tsjechië en Italië.
Er is veel interesse voor de kisten van Seker, maar de verkoop valt nog wat tegen, bekent Knoben: ‘Het is niet het gat in de markt dat ik had verwacht.’ Gemiddeld verkoopt hij vijfhonderd lijkkisten per jaar. Om er van te kunnen leven, moet hij er minimaal tweeduizend per jaar verkopen.
‘Wat dat betreft zijn ons omringende landen als Engeland en Zweden veel verder’, moppert Knoben. ‘Veel Nederlanders weten niet dat ze ook goedkope, duurzame uitvaartproducten kunnen krijgen.’ Hij denkt dat dat vooral komt doordat veel van de grote begrafenisondernemers ze nog niet aanbieden. ‘Ze zijn als als de dood dat ze er minder aan zullen verdienen omdat mijn producten relatief goedkoop zijn.’
Voor Dela, de grootste uitvaartverzekeraar van Nederland, is de winstmarge in elk geval geen reden om niet met duurzame producten te werken. ‘Wij hebben geen winstoogmerk, dus marges zijn voor ons minder belangrijk’, zegt Martin Kersbergen van Dela. Maar hij kan zich wel voorstellen dat het voor commerciële uitvaartondernemers waarschijnlijk wel veel uitmaakt of ze een paar tientjes of een paar honderd euro verdienen aan een lijkkist.
Kersbergen benadrukt dat als de klanten van Dela erom vragen, ze best duurzame uitvaartproducten kunnen krijgen. ‘Maar het is op dit moment voor ons niet de moeite om er echt in te investeren’, zegt Kersbergen. ‘Wij verzorgen per jaar ruim 24 duizend uivaarten, bijna 18 procent van het totale aantal uitvaarten in Nederland. Ik schat dat er hoogstens in 1 procent van de gevallen wordt gevraagd om duurzame producten. Het is een trend, maar dan wel een van beperkte omvang.’