Wie geeft de Poolse schoolkinderen les?

Poolse werknemers laten hun kinderen niet meer in Polen achter. De basisscholen van Maasdriel zitten er maar mee...

Kleine basisscholen in de kerkdorpen van de gemeente Maasdriel zitten met de handen in het haar door de instroom van Poolse kinderen die met hun werkende ouders meekomen. ‘Ze spreken geen woord Nederlands en moeten hier toch naar school’, zegt onderwijswethouder Gijsbert Smit. ‘Op de Tweestromenschool in Heerewaarden is bijna 10 procent van de kinderen van Poolse afkomst. Dat is fnuikend voor zo’n kleine school. Daar lijdt het onderwijs, voor iedereen, onder.’

In Maasdriel (elf kerkdorpen, 24 duizend inwoners, vlakbij Zaltbommel) staan 212 Polen ingeschreven. Ze werken vooral in de champignons- en fruitteelt. Tot voor kort lieten ze hun kinderen achter bij de grootouders in Polen. Maar nu nemen steeds meer Polen hun kinderen mee. Volgens Smit staan momenteel 25 Poolse kinderen ingeschreven op Maasdrielse scholen. Van hen hebben zeker vijftien kinderen dringend taalles nodig.

De financiering is een struikelblok. Vorig jaar heeft de gemeente een eenmalige subsidie (uit de welzijnspot) gegeven voor speciaal onderwijs aan Poolse kinderen. Het taalklasje op de Tweestromenschool, met zeven kinderen plus twee uit Rossum, wordt gezien als een succes.

Maar het gemeentebestuur wil niet steeds voor de kosten opdraaien. Daar zijn de schoolbesturen, en uiteindelijk dus het ministerie van Onderwijs, voor. Maar volgens wethouder Smit zijn de financieringsregels van het ministerie erg ingewikkeld en niet toegespitst op de extra onderwijstaken die de instroom van Poolse kinderen met zich meebrengt.

Die stelling wordt bevestigd door Willem-Jan van Keulen, directeur van basisschool Tweestromenland. Voor kinderen van asielzoekers uit Afrika en Azië is wel extra geld voor onderwijs en inburgering beschikbaar, maar voor kinderen uit Oost-Europa niet of nauwelijks, aldus Van Keulen. Hij wil de taalklas voor Poolse kinderen uit heel Maasdriel dolgraag voortzetten. ‘Het maakt me niet uit waar het geld vandaan komt. Als de financiering rondkomt, is dat goed voor het onderwijs in de hele gemeente.’

Tot zolang is het voor de scholen vooral een kwestie van ‘creatief omgaan met middelen en mensen’, aldus Van Keulen. Op zijn school zitten negen Poolse kinderen. Zeven van hen zijn vorig jaar bijgespijkerd in het taalklasje. Maar een 11-jarig meisje dat in december instroomde, krijgt momenteel les van de zorgcoördinator. ‘Die heeft er eigenlijk helemaal geen tijd voor. Maar je moet wat. We kunnen een leerling die geen woord Nederlands spreekt, niet zomaar in groep 7 of 8 plaatsen. Als je dat wel doet, krijgen of de Poolse kinderen of de Nederlandse kinderen te weinig aandacht. Een leerkracht kan niet iedereen tegelijk bedienen.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden