When we were young

Flashbacks of a Fool

(Baillie Walsh, 2008) Altijd linke soep: een acteur die ook als producent van een film optreedt. Zelden is een acteur gespeend van ijdelheid en vaak heeft dat een negatieve weerslag op de film. Zo ook in het geval van Daniel Craig en Flashbacks of a Fool. Videoclipmaker Baillie Walsh wilde dolgraag zijn jeugdherinneringen in een warme, zomerse coming-of-age-film gieten. Het geld kreeg hij pas bij elkaar toen Craig, die toen sinds een jaar James Bond was, zich committeerde aan het project. Het leidde tot een prachtige sfeervolle melancholieke tekening van een zomer aan de Engelse kust waarin een jongen man wordt. Alleen werd die film gemangeld tussen een verhaal waarin Craig de hoofdrol speelt als Joe Scott, een verlepte Hollywoodster die op een dag te horen krijgt dat zijn jeugdvriend overleden is. Dat doet hem, voordat hij afreist naar de begrafenis, pathetisch naar de fles grijpen en de zee inlopen, waar zijn flashback een aanvang neemt.


Maar als gezegd, die flashback is een juweeltje. Losse scènes tonen een arme maar warme gemeenschap ergens aan de Engelse kust (omwille van de sfeer en het licht filmde Walsh die scènes in Zuid-Afrika) , waarin Joe Scott rondhangt, vist en zwemt met zijn maatje Booster. Katalysator is uiteraard de liefde, en de lust. Als Joe moet kiezen tussen zijn nieuwe vriendinnetje en een hitsige buurvrouw neemt hij een fatale beslissing. Het mooiste hebben we dan al gehad: de scène waaraan je af kunt lezen dat het Walsh eigenlijk alleen maar daarom te doen was. De jonge Joe Scott komt voor het eerst thuis bij zijn nieuwe vriendinnetje Ruth (Felicity Jones) en zij wijdt hem vervolgens in in de geheimen van make-up, David Bowie's Jean Genie, androgynie en de muziek en stijl van Roxy Music - en dat alles op de klanken van If there's something van het debuutalbum van Roxy Music. Kippenvel.


BBC 1, 01.05-02.50 uur.


The Adjustment Bureau

(George Nolfi, 2011) SBS heeft de nare gewoonte zijn maandagfilmpremières niet alleen vol te pompen met commercials en (tijdens de film) aankondigingen van andere programma's. Sinds enige tijd programmeert de commerciële tv-zender er ook nog rustig een kwartier Hart van Nederland tussendoor, voordat de laatste vijftien minuten van de film aanvangen. Zodoende is voor 100 minuten film 150 minuten zendtijd uitgetrokken. Jammer, want The Adjustment Bureau, een luchtige bewerking van een science-fictionverhaal van Philip K. Dick, biedt een aantrekkelijk duo in de hoofdrol: Matt Damon als politicus en Emily Blunt als danseres zijn overtuigend als twee verliefden. Helaas zijn er mysterieuze mensen en instanties (zie titel) die hun relatie niet zien zitten, wat leidt tot een soort thriller over onmogelijke liefde. Niet te veel nadenken tijdens het kijken; dat is killing voor de charme van Damon en Blunt.


SBS 6, 20.30-22.30 en 22.45-23.00 uur.


Les diaboliques

(Henri-Georges Clouzot, 1955) Donkere psychothriller, waarin niets is wat het lijkt. Op een chic jongensinternaat, waar de sfeer om te snijden is, wil een van de leraressen (Véra Clouzot) haar sadistische man (het schoolhoofd, Paul Meurisse) vermoorden, daartoe aangespoord door diens minnares (Simone Signoret). De dames slagen in hun moordplan, maar dan verdwijnt het lijk spoorloos. In de eindcredits van deze klassieker wordt de kijker dringend verzocht niet te verklappen wat er vervolgens gebeurt, dus... Wel vermeld mag worden dat de film een van de angstaanjagendste badkamer-scènes uit de filmgeschiedenis bevat.


TV 5, 00.00-01.50 uur (Nederlands ondertiteld)

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden