What's next?

XANDER VAN UFFELEN

De overname van WhatsApp door Facebook is om allerlei redenen symbolisch voor de interneteconomie.

De overname van berichtendienst WhatsApp door sociaal-mediabedrijf Facebook heeft alles in zich om een ijkpunt in de bedrijfseconomische geschiedenis te worden. Net zoals de overname van mediabedrijf TimeWarner door internetbedrijf AOL in 2000 een kantelmoment was in de ontwikkeling van internetbedrijven, kan deze overname grote uitwerking hebben op de macht en invloedssfeer van grote internetbedrijven.

De aankoop van WhatsApp is allereerst een symbool van de enorme creatieve destructie van nieuwe technologieën. Het berichtenbedrijf waar slechts enkele tientallen werknemers zijn aangesteld, heeft in zijn eentje de macht van vele internationale telecombedrijven weten te breken. Een berichtje via WhatsApp is goedkoper en handiger dan al die sms-diensten waar telecomgiganten als KPN, Vodafone, Deutsche Telecom over de hoofden van consumenten veel geld mee verdienden. De keerzijde is dat al deze ondernemingen hun personeelsbestand met vele duizenden werknemers aan het reduceren zijn. De vernietiging van banen gaat hiermee sneller dan de aanwas van nieuw werk.

Bij de verkoop van WhatsApp ontvangt een kleine groep eigenaren grote winsten. In de vrije markt van internet geldt nog meer dan in andere sectoren het principe van winner takes all. Wie het beste idee heeft en dat op het juiste moment goed invoert, kan miljarden verdienen. Hoewel deze moderne vorm van ondernemerschap veel verbeteringen oplevert voor de klanten, zijn deze megawinsten wel een aanslag op het rechtvaardigheidsgevoel.

De samenklontering van WhatsApp en Facebook doet ook de discussie over privacy opnieuw oplaaien. Hoeveel macht krijgen de bedrijven als ze van alle gebruikers telefoonnummers en gebruikersprofielen bezitten? De twee bedrijven die zijn ontstaan op de golven van internetvrijheid moeten er voor waken dat ze geen misbruik gaan maken van de samenklontering van datagegevens.

De overname heeft ook de trekjes van overmoed. Niet alle miljardenovernames bleken in het verleden ook succesvol. AOL beleefde weinig plezier aan TimeWarner en ging uiteindelijk roemloos ten onder. De interneteconomie is inmiddels meer volwassen, maar zal er rekening mee moeten houden dat wispelturige consumenten ook zo weer kunnen vertrekken.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden