What's in a name?

Het allernieuwste tapijt van Desso is bedoeld als aansluiting op de lounge-trend: in huispyjama informeel op de grond zitten en de arm losjes op de belendende sofa leggen....

Geef een product een naam, liefst een klinkende, en de kans op succes is half verzekerd. Een goede naam kan zelfs uitgroeien tot een begrip, zodat iedereen het merk weet zonder het te hoeven uitspreken. Een Astra, de iMac, de Spa Blauw, ze kunnen uitgroeien (of dat is zelfs al gebeurd) tot de aspirines van deze tijd, waarvan de fabrikant (Bayer) op de achtergrond is geraakt. De eigennaam als soortnaam. Een nummer heeft het altijd moeilijker om te wortelen, hoewel ik een uitzondering wil maken voor de 501 van Levi's en de Chanel nummer 5.

Moet een tapijt een naam hebben? Ja, vindt men bij Desso in Oss, omdat dat een gevoel oproept waar de koper weer een associatie bij kan hebben. Zo heeft de tapijtfabrikant in voorbereiding een neutraal tapijt met een gesneden pool, werknaam Bazar, omdat we in gedachten moeten meereizen naar het warmbloedige Istanboel. Zet daar Misty tegenover, waar we ons iets geheimzinnigs bij moeten voorstellen, plus een herinnering aan een koele, nevelachtige ochtend.

Het allernieuwste tapijt dat Desso op de recente Woonbeurs presenteerde, wil aansluiten bij de lounge-trend van dit moment, zegt ontwerpster Marion Cooijmans. Het heeft een lange, dunne pool, met de structuur van kerftabak, die de bewoner uitnodigt informeel in zijn huispyjama op de grond te gaan zitten, de arm losjes gelegd op de belendende sofa. Glaasje wijn in de andere hand. Hoewel gelanceerd op de beurs, was het nog niet direct leverbaar, tot verdriet van detailhandel die de consument graag direct ter wille wil zijn. Cooijmans luchtigjes: 'Waarom zouden we alles meteen moeten hebben? Laten we onthaasten. Ook dat hoort bij loungen.'

Dat wat nonchalante tapijt van Desso is een vervolg op Capri, ook al zo'n naam die in de jaren zeventig furore maakte toen Desso nog Bergoss heette. Het is al vaker in de woonbladen vastgesteld: 1973 (of daaromtrent) is helemaal terug, hoewel de kleuren bij 2000 horen: naturel, oranjebruin, terra, aubergine en geel, dat voorzichtig werkt aan een comeback.

Niet leuk voor Desso, maar dat nieuwe tapijt deed me denken aan het beroemde katoenen tapijt van Van Besouw en leek ook nog eens verdacht veel op Chinchilla van Bonaparte, dat al enige tijd op de markt is. De verschillen zijn subtiel, hooguit voor garen-freaks waarneembaar. Op Van Besouw is Cooijmans jaloers omdat het zichzelf als naam zo sterk verkoopt (je koopt geen tapijt maar een Van Besouw), maar Chinchilla - ook een synthetische microvezel - is duidelijk wat anders: minder compact, heet dat dan. 'De garenfabrikant heeft het in zijn reclamecampagne zo geïllustreerd: een stoere ruige schoen op de pluizenbol van een paardebloem. Superzacht en tegelijk hartstikke sterk.'

Op dit verende en toch krachtige veld moet de moderne mens zich dus neervlijen. Elke doelgroep - maar jongeren toch iets meer dan ouderen - zal zich erop thuis voelen. Alleen de naam. Hoe verkoop je die zonder in een schaterbui los te breken? En hoe leg je het uit aan je gasten?

Desso liet de associatie shag over de tong rollen en bedacht: Shabby Chique.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden