Wethouder breekt met linkse illusies

Als wethouder Walther Lenting (36) van Leefbaar Utrecht een half uur te laat komt binnenrennen op de door hemzelf georganiseerde persconferentie over Leidsche Rijn, steekt hij zijn onvrede niet onder stoelen of banken....

'Een meningsverschil over het nieuwe parkeerfonds', legt hij opmerkelijk openhartig uit. Nou dacht hij net dat hij met projectontwikkelaars overeenstemming had bereikt, maar toen begon pal voor de persconferentie de combinatie Bouwfonds/Fortis alweer te wrikken aan de nieuwe afspraken met de gemeente.

'Maar daar komen we ook wel weer uit', verzucht Lenting en steekt vervolgens tevreden van wal over de nieuwe ontwikkelingsvisie van de gemeente voor Leidsche Rijn.

Die tevredenheid is niet ten onrechte want LU, dat in de vorige collegeperiode nog in de oppositie zat, drong al jaren aan op nieuwe afspraken over de Vinex-wijk.

Dat was geen overbodige luxe, want het imago van Leidsche Rijn ging er de laatste jaren niet op vooruit. De bewoners klaagden over congestie op de uitvalswegen en parkeeroverlast.

Gemeenschappelijke voorzieningen werden te laat of niet opgeleverd. Er waren vrijwel permanent conflicten met grondeigenaren die zich niet bij de gemeentelijke regie wilden neerleggen. Het bouwtempo kachelde achteruit met als gevolg dat er in 2004 slechts tienduizend woningen klaar zijn, terwijl dat er twintigduizend hadden moeten zijn.

De afgelopen maanden werden de voorwaarden geschapen voor een keer ten goede. Met het rijk - 'Paars II nog', zegt Lenting er eerlijk bij - konden eindelijk afspraken worden gemaakt, waardoor de A 2, die Leidsche Rijn scheidt van de oude stad, kan worden verlegd en overkapt. De nieuwe ontwikkelingsvisie doet eindelijk ook recht aan de problemen van de bewoners.

Van een complete 'herstart', wil hij niet spreken. Daarvoor is er ook in het verleden al te veel bereikt. Maar een 'trendbreuk' met de uitgangspunten van vorige, linkse, colleges vormen de nieuwe plannen wel. Lenting: 'Ik ben in oude raadsstukken wel de opvatting tegengekomen dat een beetje congestie geen kwaad kan in de nieuwe wijk.'

GroenLinks, dat in de vorige collegeperiode verantwoordelijk was voor Leidsche Rijn, meende destijds ook dat het autogebruik kon worden teruggedrongen door het aantal parkeerplaatsen laag te houden. 'Dat is een idee fixe, dat geen rekening houdt met de realiteit.'

Daarmee wordt in de nieuwe ontwikkelingsvisie dus radicaal gebroken. Net als met eenzijdige, linkse interpretaties van het begrip 'duurzaamheid'. Natuurlijk, vindt ook Lenting, is het van belang dat de milieu- en waterhuishouding in Leidsche Rijn goed geregeld zijn, maar duurzaamheid betekent in zijn ogen toch vooral 'dat er een stadsdeel ontstaat waarmee de bewoners op de lange duur tevreden zijn'. Daar horen extra parkeerplaatsen en nieuwe wegen even goed bij als twee extra buslijnen naar de oude stad.

Hoewel de nieuwe plannen, mede dankzij de nieuwe afspraken met de ontwikkelaars, financieel haalbaar zijn, wijst hij erop dat er de komende jaren nog moet worden bezuinigd op onderdelen van Leidsche Rijn.

'We gaan met de stofkam door alle resterende projecten om de financiële risico's voor de gemeente terug te dringen. Dat kan bijvoorbeeld betekenen dat de openbare ruimte wat minder luxueus wordt aangelegd.' Lenting wil al evenmin uitsluiten dat er aan de randen van het centrale, Rijnse Park woningen moeten worden gepland om de aanleg van het park te financieren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden