Wetenschap boos op remmende autolobby

De Europese Commissie gaf deze week de 24 gigahertz-band uit voor gebruik in remsystemen voor auto's. Deze radarfrequentie gaat levens sparen, luidt de verklaring....

De auto wordt slimmer. Dure merken - Mercedes, Chrysler, BMW - beschikken inmiddels over modellen met een geavanceerde cruise control. Zo'n systeem houdt de auto op een ingestelde snelheid en kan zonodig ook afremmen, automatisch.

Het hart van het systeem is een radarantenne, gecombineerd met slimme beslissoftware. De radar 'kijkt' 120 tot 200 meter voor de auto uit. Als de radar merkt dat een voorligger te dichtbij komt, besluit de software gas terug te nemen. Eventueel wordt bijgeremd. De chauffeur hoeft niets te doen.

Autofabrikanten willen meer. Ze willen ook noodstops kunnen maken. Dat vereist naast die verderkijkende radar (die werkt op 79 GHz) nog een dichtbijradar, die in een breed gebied rondom de voorkant van de auto kijkt. Ziet die radar een voorwerp (voetganger, fietser, auto) te dichtbij komen, dan gaat een alarmsignaal af en worden gordels alvast aangespannen. Remt de bestuurder niet direct, dan doet de autocomputer dat. Een botsing is niet meer te voorkomen, maar er is minder letsel.

De dichtbijradar moet voor de golflengte worden ontwikkeld die ook de verderkijkende radar in gebruik heeft (79 GHz), maar dat lukt niet op korte termijn. Met de huidige technieken wordt een noodstopsysteem veel te duur, was de klacht van de auto-industrie. Die was bezig met een frequentie van 24 GHz. Noodstopsystemen komen dit jaar al op de markt.

Ho, ho, reageerden astronomen en weerkundigen. Hun antennes kijken bij die frequentie in de atmosfeer en in verre sterrenstelsels, op zoek naar onder meer watermoleculen. Auto's met remradar storen die metingen. Ook telecombedrijven als KPN voorzagen problemen met het gsm-verkeer. Dat resulteerde in een compromis.

Als niet meer dan 7 procent van het autopark zo'n geavanceerd remsysteem met een 24 GHz-radar heeft, zijn er geen problemen, is berekend. Dat is in 2013 het geval. De auto-industrie moet dan alsnog overschakelen op de gereserveerde, niet-storende 79 GHz-band. 'De Europese Commissie laat het economische belang prevaleren boven de wetenschap', zegt een KNMI'er.

Het had anders gekund, laat autotoeleverancier Groeneveld in Gorinchem weten. Het bedrijf heeft een botsingsradar ontwikkeld op basis van alleen de hoge frequentie. Met een Audi 8 zijn er enige duizenden kilometers mee gereden. De software is geoptimaliseerd.

Over anderhalf jaar is er een product voor vrachtwagens, voor twee- tot drieduizend euro. 'En masse geproduceerd zal de prijs dalen en dan komt de personenauto in beeld, Dat is de uitdaging', zegt Peter Hendrickx van Groeneveld.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden