Werkzoekende: handel in de geest van Pippi

Pippi Langkous is overtuigend, onweerstaanbaar en ontroerend. Stel ze zou solliciteren, dan belandt haar brief niet op de grote hoop. Dus werkzoekende: handel in de geest van Pippi.

Beeld Claudie De Cleen

'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het kan.' Niemand kan dat zo eigenwijs zeggen als Pippi Langkous, het meisje uit de jeugdboeken van Astrid Lindgren, de tv-serie, tekenfilm en musical. Toen haar citaat steeds voorbijkwam op Twitter kreeg loopbaancoach Tessa Faber een idee: werkzoekenden kunnen vaak wel wat meer zelfvertrouwen gebruiken. Als ze hun cv in Pippi-stijl maken, wat zou er dan komen te staan? Nog steeds een saaie standaardzin als: ik ben een teamspeler, maar ik kan ook zelfstandig werken?

Op een donderdagochtend liggen de stiften al klaar in de vergaderzaal in Rotterdam waar Tessa Faber haar workshop houdt. De deelnemers hebben zich ingeschreven via DeBroekriem, een landelijk platform voor en door werkzoekenden die de bijeenkomst organiseert. Van de zestien vrouwen en vier mannen is de meerderheid boven de 45. Bij het koffieapparaat praten ze over het UWV, hun laatste sollicitatiegesprek en de zoveelste afwijzing.

Pippi-workshop

'Jullie vragen je misschien af wat Pippi met solliciteren te maken heeft', verwelkomt de trainster de groep. 'Zij kan jullie helpen meer inzicht in je talenten en je onderscheidend vermogen te krijgen. Even voor de zekerheid: kennen jullie haar? Bij mijn eerste Pippi-workshop in het Werkcafé zat laatst een Syriër die nog nooit van haar had gehoord.'

Deze deelnemers kunnen Pippi's eigenschappen moeiteloos oplepelen: ze is sterk, stoer, vrolijk, recht door zee, tegendraads, creatief en onafhankelijk. En ze doet haar eigen zin.

Sterk merk

'Pippi Langkous is in termen van personal branding een sterk merk', zegt Tessa Faber. Dat komt doordat ze overtuigend, opmerkelijk, onweerstaanbaar en ontroerend is. Jullie ga ik ook vragen je stoute schoenen aan te trekken als je je verkoopbrochure maakt. Laat in je cv al blijken waar je van gaat stralen of stuiteren. Daar is lef voor nodig, maar je valt op.'

Tessa Faber heeft op een van haar kleurrijke cv's gezet dat ze vloeiend in het Italiaans kan zingen en Britse accenten moeiteloos herkent. 'Het lijken nutteloze talenten, maar ze zijn handig in allerlei beroepen. Ik heb jaren onderschat dat ik een absurd goed geheugen heb en taalgevoelig ben.'

Om 12 uur gaan de deelnemers als uitgelaten kinderen naar huis. Ze nemen een tekening mee van hun ideale werkdag en een lijst met stoere daden. 'Op je cv zetten, hè', geeft Tessa Faber ze mee. 'Je mag opscheppen over jezelf. Dan ga je jezelf vanzelf beter verkopen.'

Cv-stylist

Opvallen is ook het doel van Saskia van Dartel, beter bekend als Het CV Meisje. Tessa Faber noemt zich de cv-monteur, zij is de cv-stylist. 'Dat geeft meteen het verschil aan. Tessa ken ik als een aanpakker, op een eigenzinnige manier. Zij geeft tips, maar ze laat mensen zelf hun cv maken. Ik voer eerst uitvoerige gesprekken met mijn klanten en dan doe ik de restyling. Door diep door te vragen, probeer ik het beste boven te krijgen.'

Een collega kwam vier jaar geleden met de naam Het CV meisje. 'Tot die tijd was ik een van de velen, maar sindsdien weten mensen uit heel Nederland en Vlaanderen me via de sociale media te vinden. Er komt een dag dat ik mezelf geen meisje meer kan noemen. Maar ik ben nu laagdrempelig en ik zie er de humor wel van in.'

Mensen blijven vaak aan de oppervlakte met hun cv, vindt Saskia van Dartel, die werkt vanuit Dordrecht. 'Als zij zich een spin in het web noemen, ga ik uitpluizen wat ze bedoelen. Hoe concreter, hoe beter. De profielfoto moet ook passen; als je jezelf pro-actief noemt, moet je er geen vakantiefoto in de relax-modus bij zetten. En ook niet met je kind; die neem je toch ook niet mee naar je werk?'

Het CV Meisje juicht toe dat cv's steeds opvallender worden. Haar advies is wel: 'Doe iets wat past bij je en bij de branche waar je solliciteert. Bij een supermarkt zou ik niet met een creatief werkstuk komen.'

Tierelantijnen

Toch ziet senior recruiter Marjolein Lim van supermarktketen Jumbo de tierelantijnen voorbij komen: van extra beeld tot een collage. 'Vijf jaar geleden was de lay-out eenvoudig, nu is de trend dat sollicitanten moeite doen voor de look and feel. Vaak origineel en knap. Ik geef de voorkeur aan een rustige, zakelijke uitstraling. Ik denk dat dit voor veel recruiters geldt: we willen relevante informatie, liefst zo overzichtelijk mogelijk.'

Lim heeft moeite met 'zoek-cv's' waarin ze nauwelijks het telefoonnummer van de sollicitant kan vinden. De Jumbo-recruiter behandelt jaarlijks gemiddeld veertig vacatures op het hoofdkantoor in Veghel. Ze let dan altijd op het complete beeld van een kandidaat. Als ze twijfelt of iemand geschikt is, belt ze. 'Soms spat het enthousiasme er wel vanaf in de sollicitatiebrief en de cv, maar niet in het gesprek. Dan klopt het niet.'

Mogen sollicitanten opscheppen à la Pippi? Niet als iemand zich projectmanager noemt en dat toch niet blijkt te zijn, vindt Lim. 'Er is ook het bescheiden type. Als die kandidaten op gesprek komen, blijken ze meer in hun mars te hebben dan ze in hun cv en brief laten zien.' Tip van Tessa Faber: meld ook waar je trots op bent.

CV van de maand

SollicitatieLAB organiseert maandelijks de cv van de maand-verkiezing. Deelnemers die op zoek zijn naar werk kunnen zo extra aandacht krijgen. Recruiters en het publiek kiezen het beste cv. Uit de top-12 wordt ook het cv van het jaar gekozen. De winnares van 2015 kreeg veel media-aandacht, maar zoekt nog haar droombaan.

Meer informatie: SollicitatieLAB.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden