Werknemers taxibranche zijn vaak slecht af

‘Natasha en Miranda hebben de kloten om hun verhaal te vertellen’, zegt Remko Mast, bestuurder van FNV Bondgenoten. ‘Veel mensen durven dat niet.’..

Beide taxidames zijn lid van FNV, Natasha werft als kaderlid geregeld nieuwe leden. ‘Ik heb vijf jaar in een praatgroep gezeten omdat ik het moeilijk vond om voor mezelf op te komen. Nu lukt dat wel.’

De bedrijven waar Natasha en Miranda werken zijn bekend bij de redactie. De vrouwen willen hun werkgever echter niet betrekken in het artikel, aangezien ze vrezen dat ze dan geen contractverlenging krijgen. ‘Bij mijn vorige baas ben ik al ontslagen omdat ik als FNV-lid te veel vroeg’, zegt Natasha. ‘Ik heb het bij mijn huidige baas erg naar mijn zin.’

Dat ze afgelopen half jaar door vier verschillende bedrijven is uitbetaald, deert haar niet. ‘Ik ken ze niet, ik werk gewoon voor mijn baas. Zolang ik mijn salaris op tijd krijg, vind ik het niet erg.’

Als je in de Kamer van Koophandel zoekt naar de bedrijven die haar loon uitbetalen, kom je terecht in een wirwar van bemiddelingskantoortjes. De een is inmiddels failliet, de ander staat ingeschreven bij de Britse Kamer van Koophandel.

Wat Mast betreft, gebeurt dit vaker in de taxibranche. Ook Henk van Gelderen, directeur van het Sociaal Fonds Taxi, is niet verbaasd als hij over een dergelijke constructie hoort. ‘Je ziet zo nu en dan dat taxibedrijven bemiddelingskantoren en payrollbedrijven inschakelen als tussenpersoon. Op deze manier vallen hun werknemers onder het uitzendpensioenfonds. Dat is goedkoper.’

Volgens het Sociaal Fonds Taxi houdt nog geen 40 procent van de werkgevers zich aan de cao. Het gaat om bedrijven die zich toeleggen op zieken-, ouderen- en gehandicaptenvervoer. In totaal werken 37 duizend mensen in deze branche, er gaat 700 miljoen euro in om. Jaarlijks komt het fonds bij zo’n 400 bedrijven over de vloer.

‘De taxibranche is een van de slechtste branches om in te werken’, stelt Mast. ‘Ik hoor verhalen van werknemers die naast hun contract ook andere papieren moeten ondertekenen. Daarin staat dat als zij schade veroorzaken, ze de eerste 1.000 euro uit eigen zak moeten betalen. Dit mag niet. Maar veel mensen hebben het niet door.’ Ook voor Van Gelderen zijn deze verhalen niet onbekend.

Hoewel het Sociaal Fonds Taxi de afgelopen vijf jaar intensiever controleert op naleving van de cao, blijkt verbetering lastig. Het verloop onder het personeel is groot en het aantal werknemers dat lid is van een bond, is laag. Bovendien werken veel laagopgeleiden in de branche. Mast: ‘Het zijn mensen met een slechte onderhandelingspositie.’

Daar komt bij dat de prijzen onder druk staan. ‘Sinds 2000 hebben de taxibedrijven te maken met gemeentelijke aanbestedingen’, zegt Van Gelderen. ‘Dat betekent dat er veel meer op de kosten wordt gelet en dat de concurrentie heftig is.’

Meestal wordt er om de drie jaar aanbesteed. ‘Je kunt je opdracht zo weer verliezen, dus werkgevers zijn niet happig op het in dienst nemen van personeel. Ze maken maximaal gebruik van de mogelijkheden voor flexibele contracten.’

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden