Werknemer licht KLM op met valse klachten

Amsterdam Een KLM-medewerker heeft zijn werkgever voor ruim 145 duizend euro opgelicht. De man diende namens fictieve KLM-passagiers jarenlang klachten in bij de luchtvaartmaatschappij....

Dat blijkt uit de tenlastelegging van het Openbaar Ministerie. De verdachte is niet meer in dienst bij KLM, zegt een woordvoerder van de vliegmaatschappij, die verder niet op de zaak wil ingaan.

De 44-jarige man uit Amstelveen werkte een aantal jaren op de klantenservice van de KLM. Hij was daar verantwoordelijk voor de klachtenafhandeling. Passagiers die financiële schade lijden omdat KLM hun koffer zoekmaakt of hun vlucht annuleert, kunnen bij de afdeling Customer Care een klacht indienen. De verdachte moest beoordelen of de klager recht had op schadevergoeding en toezien op de uitbetaling daarvan.

Volgens de aanklacht schreef de man in zijn vrije tijd thuis valse klachtenbrieven naar zijn eigen afdeling. De namen van passagiers waren verzonnen, de vluchtnummers waren echt. Het bankrekeningnummer waarop KLM de schadevergoeding moest overmaken was ook echt, en altijd hetzelfde, namelijk zijn eigen. Bij KLM belandden de nepklachten op zijn bureau, waarna hij de uitbetaling autoriseerde.

De oplichtingspraktijken hebben in de periode tussen oktober 2005 en januari 2008 plaatsgevonden. De verdachte moet morgen in Amsterdam voor de rechtbank verschijnen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden