Werkgevers bereid te praten over vergoeding autokosten

De werkgeversorganisatie VNO-NCW is bereid de fiscale vergoedingen voor autokosten ter discussie te stellen. 'Er is bereidheid om daar een gesprek over te voeren', zei scheidend voorzitter A....

Van onze verslaggever

DEN HAAG

Rinnooy Kan is bereid te praten over het reiskostenforfait (de belastingaftrek voor het woon-werk-verkeer), de vergoedingen voor werkreizen met de auto, en de fiscale behandeling van de auto van de zaak. 'We kunnen niet ontkennen dat er invloed uitgaat van deze maatregelen op het woon-werk-verkeer', aldus Rinnooy Kan. Om de congestie op het wegennet tegen te gaan, moet de forens uit de auto en in de trein en bus.

De werkgeversorganisatie wil de discussie eerst met de eigen achterban voeren. De werkgeversvoorzitter, die volgende week vertrekt naar de raad van bestuur van de ING-groep, acht het niet uitgesloten dat deze een verlaging van de subsidies accepteert. Rinnooy Kan: 'Het kan, met de nadruk op kan.' Werkgevers, ANWB en ook de VVD in de Tweede Kamer verklaarden tot nu toe aantasting van de subsidies op autokosten taboe. In 1989 liet de VVD het kabinet Lubbers nog vallen op de voorgenomen afschaffing van het reiskostenforfait.

Naast die belastingaftrek tolereert de fiscus een vergoeding van de werkgever aan de werknemer van met de privé-auto afgelegde kilometers voor het werk. Deze vergoeding stijgt jaarlijks net zoveel als het kaartje voor bus en trein. Daardoor wordt de auto niet duurder dan het openbaar vervoer. VNO-NCW overwegen de koppeling van deze kilometervergoeding aan de prijs van het openbaar vervoer los te laten.

Ook de fiscale behandeling van de lease-auto kan strenger. Nu moet iedere belastingplichtige met een auto van de zaak belasting betalen over 20 procent van de nieuwwaarde van de auto. Dat percentage kan wellicht omhoog.

Het VNO-NCW stelt als voorwaarde dat de overheid tegelijk met het verminderen van de subsidies op autokosten meer investeert in de infrastructuur van Nederland. Zowel het wegennet als het openbaar vervoer moet drastisch worden verbeterd. De organisatie denkt dat de overheid tot na de eeuwwisseling tientallen miljarden guldens meer moet steken in weg en rail.

Minister Jorritsma van Verkeer heeft voor vijf miljard gulden investeringen per jaar gepland, een bedrag dat nu overigens nog niet wordt opgemaakt. Rinnooy Kan wil het gemiddelde op zeven miljard hebben. Omdat dat niet meteen gehaald kan worden, zou er jaarlijks een half miljard bij moeten, oplopend tot tien miljard per jaar na de eeuwwisseling.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden