Werkgever moet personeel als familie zien

Werkgevers zijn weer naarstig op zoek naar jonge hoog- opgeleiden. Geen middel wordt daarbij geschuwd: sollicitaties bij de autodealer of een vakantie voor de medewerker die nieuw talent vindt....

Gezocht: liefhebbende bazen die hun medewerkers overladen met aandacht, waardering en cadeaus. Kortgeleden spoorde Marnix van Rij, partner bij het adviesbureau Ernst & Young, werkgevers aan alles in de strijd te gooien om personeel aan zich te binden. De komende jaren geldt er volgens hem maar één regel op de arbeidsmarkt: de hoogopgeleide werknemer is koning. Van Rij: ‘Veel bazen zijn zo dom geweest hun personeel niet goed te behandelen tijdens de recessie. Nu de economie weer aantrekt, moeten die werkgevers niet raar opkijken als hun hoogopgeleide medewerkers vertrekken, want die kunnen de komende jaren overal terecht. Er zal binnen nu en twee jaar een slag om gekwalificeerde werknemers ontstaan; daarom moeten bazen hun personeel koesteren.’

De strijd om arbeidskrachten is al begonnen in de IT-sector, bij zakelijke adviesorganisaties en banken.Van Rij: ‘De vraag trekt zo hard aan dat werkgevers de komende jaren ook bereid zullen zijn hoger opgeleiden uit andere vakgebieden om te scholen.’

Thomas van Beem is directeur van het wervingsbureau MyRecruiter dat zich via internet op hoogopgeleidde twintigers en dertigers richt. Volgens hem ziet de toekomst van zijn doelgroep er uitermate rooskleurig uit. Van Beem: ‘Werkgevers zullen steeds creatiever moeten worden om geschikte medewerkers te vinden.’

Inventief werven dus; die raad is in de IT-wereld niet aan dovemansoren gericht. Tijdens de economische hausse eind jaren negentig haalde de sector geregeld het nieuws met stunts om personeel te vergaren en sommige computerbedrijven hebben deze – relatief jonge – traditie al weer blijmoedig van stal gehaald. Zo betaalt het Groningse bedrijf Wisdom sollicitanten vijf euro per minuut en houdt Calco-IT uit Amersfoort sollicitatierondes bij een autodealer waarna ter plekke aangenomen kandidaten onmiddellijk in een nieuwe lease-auto kunnen wegrijden.

Leuke extraatjes, zo lijkt het, maar gek genoeg spuwen veel informatici op webwereld.nl hun gal over bedrijven die dit soort methodes hanteren. Een greep uit de reacties: ‘Ronduit gênant dit soort acties, dit zijn bedrijven waar ik met een grote boog omheen loop, als ik zou solliciteren. Als ze al zo schaamteloos zijn om te proberen je met een auto te lokken, dan zal de bedrijfscultuur wel aardig verrot zijn.’ ‘Wat heb je liever, goed personeel, dat meer moeite kost om te vinden? Of wat yuppen die het uitzicht op een leuke auto interessanter vinden dan de baan? ’

Jacob Verschuur werkt ook bij Ernst & Young en kent de IT-sector door en door. ‘In het verleden zijn veel IT-bedrijven van een koude kermis thuisgekomen door met stunts kandidaten te werven, want dat bleken uiteindelijk vaak geen vaklui. Daarom willen doorgewinterde IT’ers niet met dit soort praktijken geassocieerd worden.’

Jeroen Bertrams is auteur van het boek Kennismanagement en beloning. Ook hij vindt een auto een slechte ‘prikkel’ om personeel te lokken. Bertrams: ‘Wat je krijgt, zijn mensen die van auto’s houden, terwijl het gaat om mensen die van hun werk houden.Deze acties zullen wel publiciteitsstunts zijn, maar bedrijven van statuur hebben dat toch niet nodig? Daar willen vakmensen vanzelf graag bij werken vanwege de inhoudelijke naam en faam.’

‘Zo’n auto uitdelen wat Calco-IT doet, ja dat roept bij mij ook ordinaire associaties op’, zegt René Schoenmakers, directeur van Wisdom, maar betalen voor een sollicitatiegesprek toch niet? We zijn de besten in ons vak, maar we zitten wel in Groningen. Mensen uit de Randstad kennen ons daarom vaak nog niet. Dus hadden we publiciteit nodig om de vakmensen in het Westen op ons attent te maken.’

Wat volgens Jeroen Bertrams wel kan, is het belonen van eigen mensen voor het aanbrengen van nieuwe medewerkers. ‘Zo iemand kun je bijvoorbeeld een reisje aanbieden. Dat is niet alleen chic maar ook doelmatig, want werknemers zullen niet zo snel slechte collega’s binnenloodsen. Dat zou immers op henzelf terugkaatsen.’

Thomas van Beem van MyRecruiter.nl gelooft ook daar niet in: ‘Uit onze onderzoeken blijkt steeds weer dat mensen zelfontplooiing, autonomie en afwisselend werk belangrijker vinden dan beloning, dus daar moet je ze ook mee naar je organisatie lokken.’

Goede werkgevers moeten zich ontpoppen als ideale levenspartners: creatief in het hof maken zonder ordinair aan het versieren te slaan of te denken dat met geld alles te koop is. ‘Werkgevers zullen hun medewerkers als familie moeten leren zien’, zegt Van Beem. ‘Met wie je Sinterklaas en Kerst viert en naar belangrijke voetbalwedstrijden kijkt. Je bindt mensen pas echt door ze het idee te geven dat ze erbij horen, door een gevoel van geborgenheid te geven.’

Ook Marnix van Rij pleit voor meer emotionele verbondenheid op de werkvloer. Van Rij: ‘Werkgevers moeten boven alles aandacht en waardering geven aan hun mensen en zich verdiepen in wie ze écht zijn en wat hen ten diepste bezighoudt.’

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden