Werken bij het rijk niet langer populair

Schier onweerstaanbaar zijn de argumenten waarmee de rijksoverheid talentvolle werkzoekenden aan zich tracht te binden. Op www. werkenbijhetrijk. nl valt te lezen: 'Het rijk biedt medewerkers niet alleen inhoudelijk interessant en maatschappelijk relevant werk....

ANP

Ondanks deze wervende teksten, waarin de rijksoverheid zich profileert als een warm bad waarin men alle medewerking krijgt om hobby's te botvieren, heeft het rijk als werkgever sterk aan populariteit ingeboet. Dit blijkt uit de donderdag gepubliceerde resultaten van het Arbeidsmarktgedragsonderzoek van Intelligence Group onder bijna zevenduizend personen tussen januari en mei 2005.

Op de ranglijst van ideale werkgevers duikelde het rijk van de zesde plaats in 2004 naar de 23ste plaats. Dat komt, zei directeur G. J. Waasdorp van Intelligence Group tegen het persbureau doordat de overheid minder doet aan 'branding als werkgever'. Waasdorp: 'De campagne Werken bij het Rijk, als je verder denkt bracht de overheid zo'n beetje vanuit het niets in de toptien van favoriete werkgevers.' Toen stopte de campagne en prompt duikelde de belangstelling voor werken bij een werkgever die sabbatsjaren, zwangerschappen en studies Russisch accommodeert fors.

Het grote bedrijfsleven is dominant in de toptien van gewilde werkgevers, die vrijwel geheel uit multinationals bestaat. De elektronicaproducent Philips en het oliebedrijf Shell staan op de eerste, respectievelijk de tweede plaats. Op plaats drie volgt een opvallend populaire werkgever in de publieke dienstverlening: de politie. Daarna komt het bedrijfsleven weer: de bankenconcerns ABN Amro (4) en Rabobank (5), het luchtvaartbedrijf KLM (6), de telecomaanbieder KPN (7), de bank/verzekeraar ING (8), de voedingsmiddelenfabrikant Unilever (9) en de softwaregigant Microsoft (10).

De tanende populariteit van het rijk als werkgever betekent niet dat sommige onderdelen of ministeries niet uitermate populair zijn. Zo duiken direct na de toptien een paar aloude favoriete publieke dienstverleners op: de Belastingdienst (11), Defensie (12), Justitie (13), de Marine (17) en Rijkswaterstaat (18).

De Marine werd vooral populairder onder mannen, stelt Intelligence Group, hoewel de Marine dit jaar een campagne is begonnen gericht op het werven van vrouwen: www.ellenbijdemarine. nl.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden