Werken aan het spoor gevaarlijkste beroep

Baanwerkers hebben het gevaarlijkste beroep van alle werkenden. De kans op een dodelijk ongeval tijdens het onderhoud aan het spoor is een op de 4000. In de sector werken 3400 mensen en de laatste vijf jaar zijn gemiddeld per jaar 0,8 doden gevallen.

ANP

‘Daarmee is het risico vier keer zo hoog als in de bouw’, aldus een woordvoerster van de Arbeidsinspectie maandag. Na het onderhoud aan het spoor is het werken in de bouw het gevaarlijkst. In deze sector was de kans op een dodelijk ongeluk de laatste vijf jaar één op 16.000 werknemers.

Na het onderhoud aan het spoor is het werken in de bouw het gevaarlijkst. In deze sector was de kans op een dodelijk ongeluk de laatste vijf jaar één op 16.000 werknemers.

De Arbeidsinspectie en de Inspectie Verkeer en Waterstaat controleren tot en met december op 150 locaties de veiligheid voor baanwerkers. Daarbij wordt vooral gekeken of werknemers voldoende zijn beschermd tegen een aanrijding door een trein.

Vorig jaar telde de inspectiedienst van het ministerie van Sociale Zaken negen gewonden bij het onderhoudswerk aan het spoor. In 2004 vielen twee doden en vijf gewonden.

De gevaarlijkste situaties ontstaan waar het onderhoudswerk en het treinverkeer niet strikt worden gescheiden. In 2003 concludeerde de Arbeidsinspectie nog dat de dienstregeling op het spoorvaak in tact blijft en dat de veiligheid van baanwerkers onvoldoende was.

Inmiddels heeft de branche maatregelen genomen. Ook is met de Tweede Kamer afgesproken dat met ingang van dit jaar driekwart van het onderhoudswerk moet plaatsvinden op momenten dat er geen treinen rijden. Vanaf 2008 moet dit percentage 100 zijn.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden