Wereldwinkels groeien hard

De Wereldwinkels zagen hun omzet vorig jaar met 17 procent stijgen tot 51 miljoen gulden. De vierhonderd winkels die eerlijk ingekochte producten verkopen uit ontwikkelingslanden tellen 12 duizend vrijwilligers maar hebben volgens de Landelijke Vereniging van Wereldwinkels ook steeds vaker betaald personeel in dienst....

Van onze verslaggever

In 1990 bedroeg de omzet van de Nederlandse Wereldwinkels nog maar 12 miljoen gulden. Destijds vreesden de winkels dat ze veel omzet zouden gaan verliezen doordat 'zuivere koffie' met het Max Havelaar-keurmerk ook in de supermarkten verkocht zou worden. 'Maar de Wereldwinkels hebben ook geprofiteerd van de komst van Max Havelaar', aldus een woordvoerder. 'Een breder publiek kreeg zicht op het bestaan van eerlijke handel. Bovendien hebben de Wereldwinkels in 1989 besloten dat ze in eerste instantie winkel willen zijn in plaats van actiecentrum.'

Volgens de woordvoerder heeft 10 procent van de Wereldwinkels inmiddels een of meer betaalde medewerkers. 'De winkels komen op betere locaties, maken meer omzet en zijn langer open.'

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden