Wereldvoetbalbond start onafhankelijk marketingbureau

De FIFA heeft woensdag tijdens een speciale vergadering besloten een onafhankelijke marketing;afdeling op te richten. De wereldvoetbalbond reageert daarmee op de dreigende financiële ondergang van de Zwitserse ISMM-groep, het moederbedrijf van sportmarketingbureau ISL....

ANP

De oprichting van de zogenoemde FIFA Marketing AG is vooralsnog niet meer dan een preventieve maatregel. Voorlopig zijn de marketingrechten van onder meer het WK 2002 en WK 2006 nog in handen van ISL. Bij een definitief faillissement van de ISMM-groep gaan alle rechten van het Zwitserse sportmarketingbureau naar het nieuwe agentschap van de FIFA.

Een Zwitserse rechtbank in het kanton Zug verklaarde het concern vorige week failliet. Het moederbedrijf van ISL tekende echter beroep tegen het besluit aan.

Voor de FIFA dreigt een strop van ruim drie miljard gulden. ISL is een belangrijke partner van de wereldvoetbalbond voor het WK 2002 in Japan en Zuid-Korea en het WK 2006 in Duitsland. ISL heeft ruim een miljard gulden betaald voor de marketingrechten van beide evenementen.

Verder heeft het bureau zich voor ruim twee miljard gulden verzekerd van een deel van de televisierechten voor de wereldkampioenschappen. De Kirchgruppe is in het bezit van de Europese tv-rechten. ISL bezit de rechten van de meeste niet-Europese landen.

Ook bij een faillissement van de ISMM-groep komen de volgende wereldkampioenschappen volgens de FIFA niet in gevaar. 'We hebben ons op verschillende manieren ingedekt', aldus een woordvoerder.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden