Werelduitlaten, gemaakt in Pretoria

Op een industrieterrein even ten oosten van Pretoria staat een fabriek waar precies gebeurt wat Afrika veel meer nodig heeft: van grondstoffen die elders in Zuid-Afrika zijn gewonnen worden solide roestvrijstalen uitlaten gemaakt, die worden uitgevoerd naar General Motors in Canada....

Uitlaatpijpen van wereldkwaliteit, made in Africa: welkom bij Fabriek 9 van Bosal. Onderdeel van de multinationale onderneming van de Nederlandse immigrant Karel Bos, die vijftig jaar geleden als 24-jarige zoon uit een smidsfamilie naar Zuid-Afrika kwam om zijn geluk te beproeven. Nu staat hij met zijn zoon aan het hoofd van een bedrijf met wereldwijd zesduizend werknemers, van wie 1200 in Zuid-Afrika.

Bosal ziet goede perspectieven voor de fabrieken in Zuid-Afrika, die behalve uitlaten ook katalysatoren, trekhaken en irrigatiepijpen produceren. Alles vervaardigd van lokale grondstoffen: ijzer, chroom en platinum. 'Het zit hier allemaal gratis in de grond', onderstreept Bos graag.

Uitvoer van ruwe ertsen is in zijn ogen een misdaad: er moeten als het even kan ter plaatse waardevolle producten van worden gemaakt, zodat het Zuid-Afrika de maximale winst en de zo hard nodige werkgelegenheid oplevert. Bosal investeert zelf nu weer 330 miljoen rand (circa 33 miljoen euro) in Zuid-Afrika, vooral gericht op de lucratieve productie van roestvrijstalen uitlaten.

En er zit meer in het vat, zegt de directie. Op voorwaarde dat het lukt de productiviteit te verhogen en de foutmarge te verlagen tot Europese normen. Bosal is niet de enige auto-onderdelenproducent die toekomst ziet in Zuid-Afrika: met behulp van een speciaal ontwikkelingsprogramma van de regering voor de auto-industrie is deze sector een relatief succesvolle groei-industrie geworden, met exportorders die harde valuta en duizenden banen genereren.

Zuid-Afrika ligt in dit opzicht van oudsher ver voor op de rest van Afrika, dat slechts als instabiel afzetgebied dienst doet. Behalve onderdelen als uitlaten, katalysatoren, leren bekleding en banden worden er ook sommige modellen van Volkswagen, Mercedes, BMW en Toyota gemaakt, zowel voor de thuismarkt als voor export naar het rijke westen.

Meer stabiliteit in Afrika zelf zou de lokale industrie natuurlijk een extra stimulans geven. De Japanse bandenfabrikant Bridgestone onderstreepte onlangs nog eens het potentieel van Zuid-Afrika als industriële spil van het continent.

Stel dat de toestand in landen als Angola en Congo normaliseert, verklaarde Takashi Wada, directeur van Bridgestone's Zuid-Afrikaanse fabriek, dan ligt daar een mooie exportmarkt voor in Zuid-Afrika gemaakte banden van het Japanse merk. 'Ik heb ons moederbedrijf gezegd dat ik de koning van Afrika kan worden.'

Karel Bos van Bosal beaamt het graag. Zijn advies voor economische groei: 'Koop Zuid-Afrikaanse producten. Bestrijd misdaad door banen te scheppen.' En zorg er als regering voor dat er voldoende management van wereldniveau is om de competitie aan te gaan. 'Importeer die mensen maar, met premies, zolang ze lokaal nog niet voldoende voor handen zijn.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden