Wereldbeelden

Volkskrant-fotograaf Raymond Rutting fotografeert al bijna dertig jaar. Voor een expositie in Museum Hilversum selecteerde hij 120 beelden.

Raymond Rutting, hij zegt het zelf, is een stuiterballetje en dat zie je in de compositie van zijn foto's. Hij houdt van felle kleuren, er gebeurt van alles. Hij gebruikt graag een groothoeklens om de kijker het verhaal in te trekken.


Zijn opdrachtgevers, waaronder de Volkskrant, National Geographic en vroeger persbureau ANP, stuurden hem de halve wereld over. Zuid-Afrika, Ethiopië, Somalië, Mali, Kosovo, Sri Lanka, Bangladesh, Argentinië, Afghanistan. Hij is net terug uit Guatemala, al werkt hij tegenwoordig vooral in eigen land. Het is hem even lief, of het nu de gestrande bultrug Johannes is, het NK ijsklimmen, of het kerstdiner van eenzame ouderen in een Van der Valk-restuarant. Zijn iconische foto van de bijna-watersnood in 1995 haalde de voorpagina van de Washington Post en The New York Times.


Voor een overzichtsexpositie in Museum Hilversum selecteerde Raymond Rutting 120 foto's. Het koningshuis krijgt er een eervolle vermelding. Jaren volgde hij Beatrix en Claus, vervolgens Willem-Alexander en Máxima. Hij probeert er steeds een eigen beeld bij te maken. Beatrix hoefde bij de piramide van Gizeh echt niet in zijn lens te kijken.


Bijna dertig jaar geleden besloot Rutting (Utrecht, 1962) fotograaf te worden. Hij was opgegroeid met Vietnamfotografen als Larry Burrows (1926-1971), die de oorlog voor het eerst in kleur liet zien. Burrows maakte, alle ellende ten spijt, mooie foto's. Maar de macht van het beeld is afgenomen; het nieuws rolt live je huiskamer in. Uit Oekraïne komen massa's foto's. Wie drie jaar geleden de World Press Photo won? Geen idee. Had-ie vijftien jaar geleden wel geweten.


Toch maakt op Rutting een traditioneel beeld van armoede in Afrika nog steeds diepe indruk. Al was het maar omdat hij zelf in Oeganda oog in oog heeft gestaan met de peuter die buiten op een stuk karton slaapt. In Ethiopisch Somalië met de moeder die vertelt dat ze liever een kind verliest dan al haar koeien.


In 2005 richtte hij daarom The Art Of News Foundation op. Door de verkoop en de veiling van zijn foto's steunt hij projecten in ontwikkelingslanden. Een aantal foto's van de expositie in Hilversum wordt na afloop geveild voor het Rode Kruis Prinses Margriet Fonds.


Ben jij een wereldverbeteraar, vroeg Catherine Keyl hem ooit in een talkshow. Misschien een beetje, antwoordde de fotograaf. Gelukkig, zegt hij altijd, houden zijn vrouw en zijn kinderen het stuiterballetje stevig met beide benen op de grond.


Bart Dirks


The Art of News #2. Museum Hilversum, Kerkbrink 6, 2 augustus t/m 21 september.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden