Werchter heeft het festivalgevoel

In Nederland wil het dan wel niet zo lukken met de popfestivals, maar dat dit iets te maken zou hebben met economische recessie, wat je nog wel eens hoort werd de afgelopen dagen in het Belgische Werchter gelogenstraft....

Aan een verschil in programmering kan het niet liggen. Alle trekkers van Werchter zijn nu ook in Nederland te zien, Werchter heeft hooguit het voordeel dat je Metallica, Muse, The Pixies en Lenny Kravitz in een keer over je heen kunt laten komen en er niet vier keer naar Amsterdam Zuid-Oost voor hoeft af te reizen.

Dat elk jaar zo veel Nederlanders de trein naar Leuven pakken, wordt door iets anders veroorzaakt. Werchter voldoet meer dan Lowlands en Pinkpop aan de oude festivalgedachte dat popmuziek een belangrijk en verheffend middel kan zijn om jezelf cultureel te onderscheiden. Wie naar Werchter gaat, doet dat niet alleen om die favoriet Muse of Metallica te zien, ook om te ruiken aan het onbekende. Het zijn de talrijke kleine bands eromheen die de festivalervaring compleet maken.

Werchter durft het aan om kleine bands die in Nederland hooguit de bovenzaal van Paradiso vullen, een tamelijk prominente plaats te geven. Vaak worden ze op dezelfde tijd geprogrammeerd met een grote naam in het zelfde genre. Zo speelde de gepassioneerde rockband Sophia zaterdag op het bijpodium (de overdekte Pyramid Marquee) gelijk met Muse dat op het hoofpodium veel indruk maakte. Dat laatste kwam misschien ook vanwege het overlijden van de vader van drummer Dominic Howard. Het trio klonk in elk geval gedrevener en emotioneler dan onlangs op Pinkpop.

En zij die niet bij Muse maar verderop bij Sophia zich in de theatrale muziek onderdompelden, konden ongevraagd meegenieten. Want dat blijft een irritant euvel op Werchter: het geluid van het hoofdpodium dringt voortdurendde Marquee-tent binnen.

Maar dergelijk ongerief leek het publiek dat zich vooral vrijdag, de dag van de grote metal-namen als Metallica en Korn, diverse plensbuien moest trotseren, niet te deren. Schuilen kon je eigenlijk alleen maar in de Marquee-tent, en dus had toevallig Jasper Steverlinck zondagavond geluk. De tent was volgepakt voor zijn show, maar wie is nu helemaal Jasper Steverlinck? Een aanstormend Belgisch zangwonder zo bleek, dat naam heeft gemaakt met covers van David Bowie en Jeff Buckley. En het publiek in de tent stond niet te schuilen, ze waren echt voor Steverlinck gekomen.

Belgische acts doen het op Rock Werchter toch al goed. Ook daarin schuilt de kracht van het festival: de grote waardering voor eigen kweek. Thou, Zornik, Sioen en Magnus kregen erg veel bijval en op zaterdagmiddag stond het publiek nog rijen dik om de tent om zich de knappe wave-rock van Daan te doen welgevallen.

Kleine namen internationaal misschien, maar ze maakten hun prominente plaats op het festival meer dan waar. Dankzij twee podia en een programma dat iedere dag even belangwekkend is, kent Werchter trouwens alleen maar prominente plaatsen en lijkt het publiek bereid te vertrouwen op de selectie. Zo krijgt zelfs de instrumentale bepaald niet gemakkelijke post-rock ritmiek van Tortoise het juiste publiek dat bereid is veel mooi te vinden.

Op Werchter viel het bovendien op dat het onderscheid tussen dance-, rock-en metalpubliek niet meer bestaat. Er is een Werchterpubliek dat houdt van intelligente live-muziek met vooral veel afwisseling. Niet alleen in stijl maar ook in grootte en populariteit. Vergeet dat doelgroepdenken dus, net als dat malle woord 'urban'.

En dan het optreden van Franz Ferdinand, dat een jaar terug nog niet bestond en nu al een waanzinnig enthousiast publiek voor zich zag. Het mooiste moment kwam tijdens hun Take Me Out. Het publiek sprong zo hard op en neer dat het plankier veerde als een trampoline. Een heerlijk gevoel, daar in Werchter.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden