Welke zorgverzekeraar wint strijd om klant?

Miljoenen mensen beslissen deze maand over hun zorgverzekering. In het verbeten gevecht om de klant zegt VGZ winnaar te zijn....

Om welk been strijden de zorgverzekeraars zo fel?

Meer dan 16 miljoen Nederlandse ingezetenen moeten voor 1maart laten weten of ze bij hun zorgverzekeraar blijven. Achmea,VGZ, CZ, Menzis en Agis zijn de vijf grootste spelers op dezemiljardenmarkt. Zij hebben samen meer dan 75 procent van de marktin handen hebben. VGZ meldde maandag als grootste verzekeraar vanNederland dat het verwacht honderdduizend nieuwe aanmeldingenbinnen te krijgen. Dit maakt dat de verzekeraar straks 3,4miljoen verzekerden heeft. De verzekeraar verwacht dat de kaartenwel zijn geschud op de markt, ook al kunnen mensen nog tot 1maart wachten om van verzekering te veranderen.

Zijn er in een tussenstand winnaars en verliezers te noemen?

VGZ is zeker genoeg van z'n zaak om weken voor het einde vande strijd al een flinke groei bekend te maken. CZ laat directdaarop weten ook een groei met honderdduizend verzekerden teverwachten, ofwel een stijging met 5 procent. Menzis adverteertin kranten met de mededeling dat al honderdduizend mensen zichhebben gemeld voor de collectieve zorgverzekering die vakcentraleFNV met Menzis heeft afgesloten. Gaston Sporre, directeur vanAchmea Zorg reageert terughoudender: 'We zijn pas halverwege dewedstrijd. Iedere voorspelling is nog prematuur.' Hij ontkentniet dat hij ook hoopvol is gestemd: 'We hopen een groei met vijfnullen te kunnen schrijven. Maar dat kan niet gaan gelden vooralle verzekeraars, dan zouden we 33 miljoen verzekerden hebben.'Daarom durft hij de uitkomst niet te voorspellen. Woordvoerdersvan Menzis en Agis houden zich nog op de vlakte. Maar delaatstgenoemde kreeg al een gevoelige klap te verwerken: eencollectief contract van duizenden politie-agenten en hun gezinis Agis kwijtgeraakt aan CZ.

Welke rol spelen de 'nieuwe' collectieve contracten in destrijd?

Zonder twijfel een heel belangrijke. Verzekeraars kunnen opcollectieve contracten kortingen tot 10 procent geven. Daarnaastmogen voor het eerst ook andere organisaties dan werkgevers ditsoort contracten afsluiten. Dit heeft het gevecht om deverzekerde een scherp karakter gegeven. Via deze contracten zijnimmers grote groepen verzekerden in één klap binnen te halen.Sporre van Achmea: 'We hebben 35 nieuwe collectiviteitenbinnengehaald tegenover een verlies van 5 tot nu toe.'

Diverse onderzoeken stelden in de afgelopen maanden dat viade collectieve contracten miljoenen verzekerden van verzekeraarzouden gaan veranderen. Dit moet nog blijken. Maar duidelijk isdat zelfs een verlies van een collectief contract met enkeletienduizenden verzekerden hard aan kan komen bij een verzekeraar.Zo'n verlies kan zomaar betekenen dat 5 tot 10 procent van deomzet wegvalt. De honderdduizend mensen die hebben gekozen voorhet collectieve contract van FNV vertrekken uit een andercontract. Zo kan ook het collectieve contract dat de Rabobankzijn 1,2 miljoen rekeninghouders aanbiedt een forse verschuivingteweeg brengen.

Is de strijd al gestreden, zoals VGZ suggereert?

Nee, tot op de dag van vandaag zetten verzekeraars nieuweproducten in de markt. Op dinsdag meldt Ohra nog dat deaanvullende tandartsverzekering wordt uitgebreid, CZ heeftonlangs nog een nieuwe verzekering voor studenten opgezet. Alleswordt nog op alles gezet om twijfelaars over de streep tetrekken.

Wie beslist wanneer?

Alle tumult rond het gevecht tussen de zorgverzekeraars tenspijt, de individuele consument beslist. Tot vorig jaar was eenkeuze voor het collectieve contract van de werkgever bijna een'moetje' of lag deelname aan het regionale ziekenfonds voor dehand. Nu kan iedereen vrij kiezen. Dat maakt de uitkomst voor destrijd zo onvoorspelbaar. In de woorden van Sporre, opzeggershebben de neiging tot het laatste moment te wachten. Dus rekentAchmea zich nog niet rijk. Pas na 1 maart weet elke verzekeraarwie blijft.

Leonoor Meijer

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden