Wel of niet over Oekraïne vliegen

Al mocht er officieel nog worden gevlogen boven Oekraïne, een aantal maatschappijen maakte voor de vliegramp al een omweg. Waarom deden ze dat niet allemaal?

AMSTERDAM - Nadat Oekraïne op 14 juli een vliegverbod had ingesteld voor onder de 32 duizend voet, daalde het aantal vluchten vanuit Europa over Oekraïne met een kwart. Onder meer Qantas, Air Berlin, Asiana Airlines en enkele andere maatschappijen besloten al eerder Oekraïne te mijden. Dit roept vragen op waarom andere maatschappijen niet hetzelfde deden.


Ook British Airways, Air France, Korean Air Lines en China Airlines meden het luchtruim boven Oekraïne. 'Hoewel een omweg leidt tot een langere vlucht en hogere kosten, hebben we hiervoor gekozen vanwege de veiligheid', zegt een woordvoerder van Asiana Airlines. Sinds 3 maart vliegt de luchtvaartmaatschappij zo'n 150 kilometer onder Oekraïne langs.


Officieel golden er geen restricties en kon er gewoon gevlogen worden over Oekraïne. Dat sommige maatschappijen er toch voor kozen een andere route te vliegen, laat zien dat er weinig consistentie is het veiligheidsbeleid.


De Maleisische Boeing vloog volgens de Europese vluchtleiding Eurocontrol op circa 33 duizend voet, boven de grens (32 duizend voet) waaronder Oekraïne een vliegverbod had ingesteld voor de oostelijke regio's waar de separatisten actief zijn. Er was volgens Eurocontrol geen aanwijzing dat vliegen op deze hoogte boven Oost- Oekraïne gevaarlijk zou zijn.


Eurocontrol heeft Oekraïne geen advies gegeven om het luchtruim in het oosten van dat land volledig te sluiten. Dat bleek vrijdag op een persconferentie in Brussel. 'Wij hebben niet de middelen of het mandaat om beslissingen te nemen over een situatie in een land', zei Eurocontrol-directeur Joe Sultana. Eurocontrol, waar veertig landen bij zijn aangesloten, controleert of vluchtschema's die luchtvaartmaatschappijen voor vertrek indienen, goed zijn. Zo controleert de vluchtleiding of het niet te druk is op de route en of een luchtruim ergens is gesloten. De organisatie kan niet beslissen om een luchtruim te sluiten. Dat is aan een land zelf.


Oekraïne kondigde op 1 juli zelf een vliegverbod af voor vluchten onder de 26 duizend voet. Op 14 juli werd die grens verhoogd naar 32 duizend voet. Eurocontrol zegt niet te weten waarom, de Europese luchtvaartorganisatie vraagt daar ook niet naar. Het instellen van no-fly zones is een bevoegdheid van de landen zelf. Experts vermoeden dat het verhogen van de grens te maken heeft met nieuwe informatie over het bereik van raketten in handen van de rebellen.


Normaliter passeren volgens Eurocontrol dagelijks 350 vliegtuigen het Oekraïense luchtruim, waarvan 150 uit Europa. Nadat de veilige vliegzone werd verhoogd op 14 juli, nam het aantal vluchten vanuit Europa over Oekraïne met 25 procent af. Die toestellen kozen voor een andere route, hoewel dat volgens Eurocontrol ook aan het weer zou kunnen liggen.


Volgens de Maleisische minister van Transport Datuk Seri Liow Tiong Lai was de route veilig en vliegen vijftien van de zestien vluchten dezelfde route over Oekraïne. Hij benadrukte dat de route was goedgekeurd door de International Civil Aviation Organization (ICAO).


In april werd wel gewaarschuwd voor vliegen boven de Krim.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden