Wel kijken, niet kopen in showroom met Japanse auto's

De spreekwoordelijke, gladde autoverkoper beschouwt het als een persoonlijke nederlaag als een mogelijke klant de showroom zonder een nieuwe auto verlaat....

Het 'rendement van het showroom-bezoek', zoals dat heet in vakkringen, staat bij Volvo op eenzame hoogte, meldt de BOVAG Krant. De verkopers van Japanse merken moeten heel wat meer teleurstellingen verwerken. Bij Honda slaagt uiteindelijk maar 30 procent van de potentiële klanten; 70 procent druipt al of niet teleurgesteld, maar in ieder geval zonder nieuwe Honda weer af.

Opvallend genoeg scoren ook andere Japanse merken aanmerkelijk lager dan andere auto's. Bij Mazda is het rendement slechts 33 procent en bij Mitsubishi 35 procent. Toyota (44 procent) en Suzuki (43 procent) doen het niet veel beter.

De aantrekkingskracht van Europese merken is aanzienlijk groter. Na Volvo volgen Citroën met 62 procent en Alfa Romeo met 61 procent. Daarna komen Peugeot (57 procent), Renault en Opel (54 procent), Nissan en Ford (53 procent), Mercedes (52 procent), Fiat (50 procent), Volkswagen (47 procent), Audi (46 procent) en BMW met 45 procent. Vooral Renault en Audi hebben hun positie sinds het vorige onderzoek uit 1993 sterk verbeterd.

Ontevredenheid over de dealer speelt een grote rol bij de beslissing over de aankoop, stelt onderzoeksdirecteur drs R. van Steen in het blad. 'Zo ervaren vooral vrouwen, maar ook jongeren dat zij als autokoper niet voor vol worden aangezien. De vrouw die een auto koopt en de autoverkoper houdt alleen het rechterportier voor haar open, komt beslist niet meer terug.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden