'Wel een beetje stoer zijn, als vrouw'

Na zes jaar Reed Business te hebben geleid, is Van Leeuwen (49) toe aan iets nieuws. 'De helft van onze bladen is weg, maar de rest is allemaal marktleider. Dit is het moment.'

WILCO DEKKER

Afgelopen februari, op wintersport, had Marianne van Leeuwen het opeens: na 23 jaar bij uitgever Reed Elsevier, waarvan de laatste zes als directievoorzitter van Reed Business, was het tijd voor iets anders. 'Ik heb altijd het gevoel gehad dat ik nog eens iets nieuws wilde gaan doen. En ik ben bijna vijftig, dat speelt ook een rol.'

'Dit was het juiste moment', zegt Van Leeuwen. 'De afgelopen zes jaar is Reed Business helemaal veranderd. De eerste drie jaar door onze uitgaven multimediaal te maken. De laatste drie jaar, na de financiële crisis, door keuzes te maken. Reed Business is nu kleiner, met meer focus en groei, onder meer met onze digitale kennisbanken. Dat hele grote veranderproces was in februari klaar en toen dacht ik: ik geef het stokje over.'

In 2009 trok u de stekker uit het zakenblad FEM Business.

'Dat was een pijnlijk besluit. FEM Business was een hele mooie titel, maar de doelgroep die ervoor wilde betalen, was te klein. Het blad maakte onvoldoende winst en draaide de laatste jaren zelfs met verlies. Dat hebben we een tijdje voor lief genomen, maar dat kon niet meer. Er was geen uitzicht op verbetering. FEM Business was een hele mooie propositie met een te klein publiek.'

Van de honderd bladen van Reed Business zijn er nog vijftig over.

'Ja, allemaal marktleiders, van Boerderij tot Elsevier. En allemaal voor specifieke communities, doelgroepen die we ook bedienen met websites en nieuwsbrieven.'

Welke abonnementen heeft u zelf?

'Elsevier, Opzij, Voetbal International en de Donald Duck, voor de kinderen. Ik moet zeggen dat ik geen abonnement meer heb op een krant, sinds ik zes jaar geleden terugkwam uit Amerika. Wel koop ik ze los, op zaterdag: de Volkskrant, NRC en Het Parool. En ik lees de krant op de iPad, dat bevalt heel goed. Dan koop ik een los nummer. Wat ik zo mooi vind aan die iPad, als uitgever ook, is dat je de publicaties weer aanraakt. Je moet het scherm de hele tijd aanraken, heel anders dan een website bekijken achter je beeldscherm.'

Welke titels bestaan over vijf jaar nog? En in welke vorm?

'Elsevier zeker, die valt dan ook nog gewoon in de bus. Misschien wel met een nog hogere oplage. Die is nu al groter dan alle andere opiniebladen bij elkaar. Elsevier heeft een goede verdeling tussen service en achtergrondverhalen in het blad en nieuws op de website.'

En de kranten?

'De papieren krant zal altijd blijven bestaan, maar ik zou niet dromen van hogere oplages. Die gaan verder dalen. Abonnementen zullen duurder moeten worden, door de hoge kosten voor druk en bezorging. Maar de functie van een krant verdwijnt niet. De vorm verandert. De iPad gaat steeds belangrijker worden, steeds meer mensen zullen er een hebben. Nu vechten we er nog om in het gezin. Mama, de brownies zijn bijna klaar, hoor ik dan. Blijk je op dat ding virtueel brownies te kunnen bakken. En als je ze niet op tijd uit de oven haalt, zakken ze in.'

Dagbladuitgevers willen aan de tablets verdienen, nadat op internet alles gratis is weggegeven. Zou u een iPad-abonnement nemen?

'Dat weet ik niet. Ik wacht eerst af welke modellen er daarvoor komen, uitgevers zijn nu bezig dat uit te zoeken. Dan ga ik kijken wat voor mij het prettigst en voordeligst is. Jongeren zijn wel veel minder geneigd een abonnement te nemen, dat moeten uitgevers beseffen.'

Valt over vijf jaar de Opzij ook nog in de bus?

'Dat weet ik niet. Ik ben al heel lang abonnee, trouw aan de goede zaak, zeg maar. Hopelijk komt er een tijd dat de thematiek minder relevant wordt.'

Met uw vertrek is er weer een topvrouw minder.

'Nou, ik ga niet dood. Wel ga ik van 1 mei tot 1 september even helemaal van mijn vrijheid genieten. Daarna zie ik wel wat er op mij afkomt.'

Er is veel discussie over een vrouwenquotum. Waar staat u?

'Ik ben van de lijn Marike Stellinga van Elsevier: het ligt ook aan de vrouwen zelf. Die zijn niet altijd even ambitieus. Je moet je kansen pakken. Niet beginnen dat je om vier uur naar huis moet, of een half jaar zwangerschapsverlof wilt. Je moet wel een beetje stoer zijn als vrouw. Ik was 36 toen ik op de trein naar Parijs werd gezet om Reed Business Frankrijk te gaan leiden. Ik werd in het diepe gegooid, en dat ging goed.'

Het ligt aan de Nederlandse vrouw?

'Het ligt óók aan de Nederlandse vrouw. Maar ze moeten wel de kans krijgen, ja. Ik heb hier bij Reed Business een paar keer tegen mannelijke collega's gezegd dat ze een vrouw gewoon moesten benoemen. Wilden ze haar eerst 'junior-uitgever' maken, in plaats van uitgever. Mannen kunnen heel beschermend gaan doen.

'Het heeft dus wel geholpen dat ik hier zit: het aantal vrouwen in de directie is verdrievoudigd, tot drie van de acht. En de topvijftig van Reed Business bestaat nu voor een kwart uit vrouwen, tegen 7 procent toen. Je moet de kans krijgen, en grijpen. Mijn toenmalige baas bood me een toppositie aan in Boston. Maar ik ben drie maanden zwanger, zei ik, dat kwam ik net vertellen. Nou en, zei hij. En toen ben ik gewoon gegaan.'

CV Marianne van Leeuwen

1961

Geboren op 9 april in Rotterdam

1980 - 1986

Studie rechten aan de Universiteit Leiden

1992

Managing Director Nederlands Studie Centrum

1995

Uitgever healthcare and tourism, Misset

1997

Algemeen directeur Elsevier Business Information Frankrijk

2001

President Boston Division, Reed Business Information, VS

2005

CEO Reed Business Nederland

Marianne van Leeuwen is moeder van twee zonen

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden