Weinig inhoud op trendy Boulevard

Met een hoogwerker waarin een museumdirecteur naar boven werd getakeld om de laatste vlag op een kunstwerk van een Franse kunstenaar te plaatsen, opende vrijdagavond de Boulevard Den Bosch, het jaarlijkse straattheaterfestival op de Bossche Parade....

Die symbolische daad strookte met de keuze van het festival om meer eigentijdse beeldende kunst binnen te halen, nieuwe kunstvormen te introduceren en de lat artistiek hoger te leggen. Het blauwe hightech paviljoen dat de hele lengte van het plein beslaat, getuigt van eenzelfde ambitie. De wanden zijn strak, doorzichtig, 's avonds fraai belicht, beneden is het cafe met live muziek, op het terras kan worden gelounged.

Al even trendy afficheert het Antwerpse Theater Tol zichzelf met de openingsvoorstelling El Corazon. Maar net als de Boulevard zelf wekte dat meer verwachtingen dan werden ingelost. De beloofde pastiche op de Olympische Spelen bleef uit, het geheel had niet meer om het lijf dan wat loze acts. .

Een violist en een zangeres die Mexicaanse liederen zong, vielen nog wel mee, maar ruim een uur rondlopen in een onmetelijke hal waar spelers poseren op stellages die tussen het publiek door worden gereden, dat is tijdverspilling.

Ook de veelbelovende productie van Theater Artemis, Mijn eerste Zweedse kast, bleek een jammerlijke misgreep. Het stuurloze gehannes met kastonderdelen die bij vergissing in tweevoud door een Marokkaanse chauffeur werden bezorgd, zou als rake slapstick worden voorgezet.

Maar het werd een schreeuwerige, bijna irritante vertoning. Tekstschrijver Justus van Oel, toch nooit te beroerd voor een aardige dialoog, is aan een rake frappe niet eens toe gekomen.

Nee, dan de oudgedienden van Orkater die met Bankstel op onnavolgbare wijze lieten zien hoe het wel moet. Op een bank kijkt een verveeld echtpaar televisie en waar dat toe leidt overtreft elk cliché. In voorbeeldig samenspel tonen Titus Tiel Groenestege en Ria Marks hoe je in een half uur tijd een meesterlijke serie grappen kunt laten zien, fraaie slapstick met prachtige absurde uitschieters, terwijl ze ook nog een perfect beeld neerzetten van de machtsstrijd tussen man en vrouw.

Ook TamTam Objectentheater, een Nederlandse groep die zelden in eigen land te zien is, maakte veel goed. De voorstelling No Problem is puur beeldend, voorzien van een Engelse subtekst en afgestemd op de internationale markt. De vier poppenspelers werken met objecten in een kijkdoos waarin ze de meest fantastische taferelen voorzetten. Moet een tafereel worden gewisseld, dan wordt de kijkdoos afgesloten door een videoscherm waarop het verhaal filmisch verder gaat.

De makers hebben de voorwerpen zelf tot onderwerp gemaakt met een licht moralistisch tintje. De plot - waarom maakt de mens zoveel dingen en wat gebeurt er als die dingen de baas willen zijn? - wordt in korte zinnen, bijna als een strip verteld. Met een knipoog naar de idealen van de jaren zeventig en een understatement naar de 'funcultuur' van nu: de dingen verliezen zich in een altijd durend feest dat zelfs het Vaticaan tot een feesttent bombardeert.

Met deze vorm van beeldend theater en het talent van deze spelers lijkt alles mogelijk: onwerkelijk fraai belichte vergezichten op miniformaat, het ontstaan van een vestingstad uit de Oudheid die vervolgens als een historisch Troje wordt verwoest, of meevliegen in een ruimteschip op weg naar een verre planeet.

Hier krijgt beeldende kunst een werkelijk theatrale vorm, waarbij een inhoud aan de orde komt die er toe doet. Helaas lijkt dat bij de keuze van dit jaar zelden het geval. Het enige dat je de festivalleiding kunt toewensen is onderscheidingsvermogen: een goed festival kijkt verder dan nieuw en trendy.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden