Wehkamp bouwt in Zwolle megapakhuis

Het onlinewarenhuis Wehkamp laat in Zwolle voor ruim 100 miljoen euro een nieuw hoofdkantoor en distributiecentrum bouwen. Het gaat volgens Wehkamp om het grootste geautomatiseerde pakhuis ter wereld.

AMSTERDAM - Het distributiecentrum op een steenworp van de snelweg A28 moet 35 duizend vierkante meter groot worden. De Belgische vastgoedmaatschappij WDP steekt daar rond de 30 miljoen euro in. Maar het grootste gedeelte van de kosten gaat zitten in de 'inrichting'. RFS, de moedermaatschappij van Wehkamp, investeert ruim 70 miljoen euro in de uitrusting van het hoofdkantoor en de loodsen. Klapstuk is een enorme robot-stellage. Bijna vijfhonderd 'treintjes' zoeven daarin langs de 480 duizend schappen om in een mum van tijd de juiste producten klaar te maken.


De enorme investering van RFS, de investeringsmaatschappij van onder anderen voormalig KPN-baas Ad Scheepbouwer, is een gevolg van aanhoudende groei van onlineverkoop. Het postorderbedrijf van weleer maakt jaar op jaar grote omzetstijgingen mee dankzij de internetverkopen. Afgelopen jaar nog 8 procent. 'En de groei is er nog lang niet uit', zegt directeur Gert van de Weerdhof.


Om daarvan te profiteren moet Wehkamp, groot in onder meer kleding, huisraad, speelgoed en tuinartikelen, de strijd aan met een groot aantal concurrenten. Bol.com beperkt zich al lang niet meer tot boeken en slaat de vleugels steeds verder uit, het Duitse onlinemodewarenhuis Zalando groeit onstuimig en op vele nichemarkten die Wehkamp bedient zijn er ook onlinewinkels die hun diensten aanbieden.


In die concurrentieslag is een groter en moderner distributiecentrum voor Wehkamp hard nodig. Het huidige warenhuis in Dedemsvaart, dat inmiddels vijftig jaar oud is, wordt gewoon te klein, zegt Van de Weerdhof. 'Steeds meer kledingmerken sluiten zich bij ons aan en wij willen ons aanbod ook graag blijven uitbreiden, maar in het huidige distributiecentrum is daar geen plek meer voor.'


Bovendien is het om klanten te winnen zaak alle producten zo snel en goedkoop mogelijk te leveren. 'Dankzij deze stellage is straks binnen een half uur nadat een klant heeft betaald het product bij ons klaar om verstuurd te worden', zegt Van de Weerdhof.


Als snelheid het doel is, lijkt Zwolle als locatie voor een distributiecentrum niet ideaal. De belangrijkste reden om voor Zwolle te kiezen, is volgens Van de Weerdhof 'de band met de regio en ons personeel'. Dedemsvaart is teleurgesteld dat het zo'n grote werkgever verliest, maar omdat Zwolle op slechts 20 minuten rijden van het oude pand verwijderd ligt, kunnen alle tweehonderd medewerkers gewoon bij het bedrijf blijven werken.


Het is bovendien geen probleem om klanten vanuit Zwolle te bedienen, zegt Van de Weerdhof. 'PostNL en Selectvracht, die het transport van onze artikelen voor hun rekening nemen, rijden vanuit hier niet direct naar klanten. Ze hebben op verschillende plekken in het land verdeelstations.' Voor veel grote producten, zoals meubels en televisies heeft Wehkamp al jarenlang een apart pakhuis in Maurik, meer in het midden van het land.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden