Wegzwijmelen met een licht hysterische Hitkrant

Taalpuristen en taalliefhebbers, opgelet: van de Hitkrant valt nog veel te leren.

De Hitkrant anno 2017.

In de poll van de dag op hitkrant.nl is de vraag met wie je het liefst zou daten: Martin Garrix, Lil' Kleine, Dioni Jurado Gomez, Rein van Duivenboden of Ronnie Flex. Martin Garrix is het populairst, Ronnie Flex het minst. Behalve dat Ronnie Flex kennelijk fors aan populariteit heeft ingeboet, leren we hier een hoop van. De Hitkrant is voor pubermeisjes - ook het tijdschrift.

Dat was ooit anders. De Hitkrant (sedert 1977) was voor muziekminnende meisjes en jongens het populaire voorportaal van het serieuze werk, Muziekkrant Oor. Midden jaren tachtig steeg de oplage tot ruim tachtigduizend.

Daarvan is nog maar een kwart over, maar de Hitkrant bestaat tenminste nog, in tegenstelling tot Muziek Expres, Muziek Parade en Popfoto. In de kiosk ligt het blad bij Tina, Fashionista, Cosmo Girl en Girlz. Roze is hier de overheersende kleur.

We geven het maar meteen toe: de meeste sterren in de Hitkrant zijn voor ons volslagen onbekenden. Het zal de leeftijd zijn. Op de posters voor aan de slaapkamermuren staan onder anderen Ariana Grande, Louis Tomlinson, Selena Gomez, bovengenoemde Rein van Duivenboden en Troye Sivan - en gelukkig ook Martin Garrix weer, Douwe Bob en Broederliefde.

Een kolossale hoeveelheid foto's, korte stukjes, kleine rubrieken: de Hitkrant is eerder een kijk- dan een leesblad. Celebs worden geëerd, de toon is opgewekt. Wegzwijmelen is het devies. Het wordt hier en daar onderbroken door serieuze kwesties, bijvoorbeeld seks, of anorexia.

En dan is er nog iets vreemds aan de hand. Voor taalpuristen, zelfs de milde variant, is de Hitkrant één langgerekte vloek. Alle stukken en koppen zijn doorspekt van Engelse woorden. Er komt geen eind aan.

Meisjes zijn 'de girl', gek is crazy, misschien is maybe en een oproep aan de lezeressen wordt als volgt geformuleerd: 'Wil je iets weten over jouw fave celeb? Heb je een star pic voor ons of juist iets te klagen? Your opinion matters.'

En over de eetgewoonten van Gigi Hadid: 'Gi's fave zijn delicious juices (...). Always burgers and fries tijdens een cheatday!'

Het geeft de Hitkrant een licht hysterisch tintje. Misschien is dat precies de bedoeling, maar zo praat niemand. Iets minder mag ook wel.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden