Wegwijzer in het webwinkelwoud

Met de plug-in van webwinkelchecker.nl worden consumenten verlost van het struinen langs allerlei vergelijkingssites.

Wat is het idee?

'Er zijn heel veel webwinkels en er zijn enorm veel keurmerken, fora en vergelijkings- en beoordelingssites waar de kwaliteit van die onlinewinkels wordt besproken. Het vervelende is alleen dat die twee altijd op andere plekken staan en het dus veel tijd kost om jezelf goed te informeren. Ik heb een plug-in gemaakt die ervoor zorgt dat je al die informatie direct te zien krijgt als je op de site van een webwinkel komt. In een geel balkje bovenaan de webpagina krijg je als bezoeker te zien wat de beoordeling van die webwinkel is op bijvoorbeeld kieskeurig.nl of beslist.nl, of de site is aangesloten bij keurmerken en wat er op fora over betreffende webwinkel wordt gezegd. De plug-in werkt nu voor 15 duizend van de ongeveer 40 duizend webwinkels die er zijn in Nederland. Uiteindelijk is het doel om over zoveel mogelijk webwinkels een oordeel te kunnen geven.'

Hoe kwam u daarop?

'Ik ben zelf opgelicht door een webwinkel. Ik had spullen besteld en betaald, maar deze werden niet geleverd. Met WebWinkelChecker wil ik andere mensen hiervoor behoeden.'

Hoe verdient u hiermee geld?

'Voorlopig verdien ik er nog niets mee. Ik ben verschillende verdienmodellen aan het onderzoeken, maar de meest voor de hand liggende opties vind ik niet zo charmant. Van advertenties krijg ik zelf altijd een beetje jeuk. Een andere optie is om webwinkels te laten betalen om opgenomen te worden in de database. Dat vind ik ook niet zo'n goed idee. Het zou de onafhankelijkheid van mijn dienst aantasten.'

Hoe verloopt de financiering?

'Ik ben mede-eigenaar van een softwarebedrijf. Deze software heb ik gebouwd op basis van een ander product dat we al hadden ontwikkeld. Dat betekent dat het voor relatief weinig geld en in korte tijd kon. Wat ik nu vooral nodig heb, is meer gebruikers.'

Naam

Thijs Suijten (31)

Bedrijf

Webwinkelchecker.nl

Product

consumentenoordeel direct op webwinkelsite

Investering

weinig

Nog nodig

gebruikers

Ook een tech-startup die een gat in de markt denkt te hebben gevonden?

Mail: w.keuning@volkskrant.nl

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden