Wegenwacht in Frankrijk: 'geen simpel baantje'

Het is de nachtmerrie van veel vakantiegangers: rijd je met je dichtgepakte wagen vol kinderen, hond, dakkoffer en/of caravan door een afgelegen stuk in de Franse bergen, houdt de auto ermee op. Zaterdagmiddag, bloedheet en geen garage of zelfs maar een tankstation in de wijde omtrek te bekennen.

Een wegenwachtmedewerker helpt Nederlandse toeristen met autopech in de Franse Drome.Beeld ANP

Bij het Franse steunpunt van de ANWB Alarmcentrale in Lyon kijken ze van dit soort verhalen niet op. 'Het belangrijkst is gestrande reizigers direct gerust te stellen', zegt ANWB-medewerker Peter Heemskerk. 'Wie op vakantie autopech krijgt, denkt vaak dat hem het ergst denkbare is overkomen. Maar die eerste paniek verdwijnt vaak als je weet dat hulp onderweg is en je er niet alleen voor staat.'

Ondanks de voorspelde drukte van 'grijze zaterdag' (een week voor 'zwarte zaterdag' 1 augustus) heerst er om half elf 's morgens een gemoedelijke sfeer in het centrum, dat samen met Duitse en Britse zusterorganisaties huist in een vierkant kantoorpand. Dat er niettemin hard wordt gewerkt, blijkt uit de cijfers op beeldschermen die aan de muur hangen: er zijn al bijna 100 telefoontjes aangenomen en 300 uitgaande oproepen gemaakt.

De vele ramen bieden prachtig uitzicht over het heuvelachtige Zuid-Franse landschap. Teammanager Matthias wijst in de verte. 'Als het helder weer is, kun je 250 kilometer verderop zelfs de Mont Ventoux zien liggen.'

Het steunpunt van de ANWB in Lyon waar jaarlijks honderden Nederlanders met autopech aankloppen voor hulp.Beeld ANP

Geen Franse Wegenwacht

Het grootste verschil met werken in Nederland is de Franse cultuur, zegt teammanager Frans van den Broeke, die al dertien jaar in Lyon woont. 'In Nederland is de klant altijd koning, hij betaalt immers. Hier vinden garagehouders het soms belangrijker om vrijdagmiddag om vier uur een fles wijn open te trekken. Uit ervaring weten we dat op zo'n moment pushen averechts werkt.' De reacties van gestrande reizigers over het steunpunt zijn vol lof. Wally (51) uit Bussum is met zijn gezin gestrand bij Mâcon en krijgt hulp van de Wegenwacht. 'De mensen die ik aan de telefoon kreeg, waren vriendelijk en begripvol en stelden ons enorm gerust. Precies wat je nodig hebt op zo'n moment.'

Van de acht miljoen Nederlanders die deze zomer naar het buitenland op vakantie gaan, krijgen er duizenden onderweg te maken met autopech. Verreweg de meeste hulpvragen bij de ANWB komen uit Frankrijk, dat met 1,3 miljoen vakantiegangers het populairste vakantieland is. In de piekweken van juli en augustus komen er bij het steunpunt in Lyon dagelijks ruim duizend telefoontjes binnen, 300 tot 350 nieuwe 'dossiers' (pechgevallen) per dag. 'Ter vergelijking: in november halen we dat aantal in een maand', zegt Frans van den Broeke.

Er is nog een reden dat juist in Lyon een steunpunt zit: Frankrijk is het enige land in Europa dat geen eigen Wegenwacht heeft. Een gevolg van wetgeving, zegt Van den Broeke. 'Het is hier verboden om langs de snelweg aan auto's te sleutelen.' Wie in Frankrijk autopech krijgt, belt de politie, die een sleepdienst regelt en de auto naar een garage brengt. 'Het probleem is dat veel garages in de zomer op halve kracht werken of helemaal gesloten zijn. Soms worden vakantiegangers op zaterdagmiddag gedumpt bij een gesloten garage, zo van: veel succes ermee.'

Lees hier over Emile Platteschor, een Nederlandse Wegenwacht die deze zomer rond Lyon werkt.

Netwerk

Dat is het punt waarop de ANWB inspringt. De bond heeft door heel Frankrijk een netwerk van garages en sloopbedrijven opgebouwd die wél op volle kracht werken en waarmee ze bovendien afspraken hebben gemaakt over prijs en kwaliteit. 'Voor vakantiegangers is het vaak geen optie om drie dagen op hulp te wachten. De garages waarmee wij zaken doen, helpen binnen vier uur. Desnoods slepen we de auto naar een garage 200 kilometer verderop.'

Om te zorgen dat vakantiegangers extra snel weer op weg kunnen, heeft de ANWB in de zomer twaalf gele Wegenwachtauto's door Frankrijk rijden met Nederlandse collega's. Afhankelijk van de soort pech en de haast die geboden is, stuurt het steunpunt een Franse dépanneur of een van haar eigen mensen. Heemskerk: 'Een reiziger die morgen nog duizend kilometer moet rijden, heeft voor de Wegenwacht meer prioriteit dan een gezin dat toch nog de hele week op dezelfde camping staat.'

Duurt de pech langer dan 48 uur, dan regelen de 140 medewerkers van het steunpunt in Lyon een overnachting en een huurauto, waarmee de reiziger eventueel zelfs terug naar Nederland kan rijden. In het uiterste geval gaat de kapotte auto op transport naar Nederland voor reparatie. Het Franse steunpunt, dat in de zomerperiode grotendeels bestaat uit seizoenskrachten, neemt bijna de helft van alle Nederlandse pechhulpverlening in het buitenland voor zijn rekening. 'Geen simpel baantje', benadrukt Van den Broeke: 'Je moet goed kunnen communiceren en plannen. Bovendien: een aardig woordje Frans is vereist.'

Hulpverlenende rol

Naast Lyon heeft de ANWB Europese steunpunten in Barcelona en München. Ook in Italië rijden vier Nederlandse Wegenwachten rond. Wie in een ander Europees land pech krijgt, wordt via de Nederlandse alarmcentrale in contact gebracht met lokale hulpdiensten.

De ANWB heeft ook een hulpverlenende rol tijdens bosbranden en overstromingen die Frankrijk af en toe teisteren. Peter Heemskerk, voorheen ook wegenwacht, heeft levendige herinneringen aan de zomer van 2010, toen zes campings compleet werden weggespoeld door noodweer. 'Die mensen hadden niets meer. Hun caravan, tent, auto en vaak zelfs hun portemonnee, alles was door het water meegenomen.' Hij glimlacht. 'Dan valt zo'n pechgevalletje op de snelweg wel mee.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden