Wegblijven files ringweg A 10 raadsel

Anderhalve week na het begin van de werkzaamheden aan de doorgaans razendrukke ringweg A 10 om Amsterdam, laat de eerste file nog op zich wachten....

Bij Rijkswaterstaat strijden verbazing en blijdschap om voorrang. Vol spanning wordt elke dag opnieuw gecontroleerd of het verkeer op de A 10 nog rijdt.

Er wordt voorzichtig gejuicht, erkent projectmanager Theo Verschoor van Rijkswaterstaat. De voorlichtingscampagne, die gedurende twee jaar is gevoerd (kosten: drie miljoen gulden) en het inzetten van extra bussen, treinen en lease-fietsen (ter waarde van tien miljoen gulden) voor het vervoer van forensen, lijken hun vruchten af te werpen. Werknemers van bedrijven langs de Amsterdamse snelweg mijden de auto. Werkgevers accepteren gedurende de dertien weken die de verbouwing duurt flexibele werktijden.

Maar is het vloeien van de verkeersstroom rondom Amsterdam daarmee daadwerkelijk verklaard? Bij bedrijven nabij de A 10 overheerst scepsis. Zij hebben veel voorlichting ontvangen, erkennen ze. Werknemers is gewezen op de drukte. En de parkeerplaatsen zijn de afgelopen anderhalve week leger geweest dan normaal. Maar om nou te zeggen dat er veel aanpassingen zijn gedaan.

Het GAK (ruim drieduizend werknemers) kende al flexibele werktijden. Ongeveer twintig mensen zijn vanwege de A 10-verbouwing met telewerken begonnen. Bij de Postbank (tweeduizend man personeel) zijn vaste werktijden al een hele tijd van de baan. Reizen met de auto wordt al langer ontmoedigd. Woordvoerder Judy op het Veld: 'We hebben hier bewust weinig parkeerplaatsen.' Voor de federatie van vakorganisaties FNV geldt iets dergelijks.

Chemisch concern Witco heeft wel ingegrepen, voorlopig tenminste. Werknemers in de dagdienst worden tussen half zes 's ochtends en zes uur 's avonds bij de baas verwacht, in plaats van tussen half acht en kwart over vier.

Maar of dat van invloed is op de verkeersdrukte? Peter Vink: 'Het gaat om 25 mensen. Maar die keren weer langzaam terug naar normale tijden.'

Een simpele verklaring voor het gedrag van automobilisten ligt niet voor het oprapen, weet de Delftse hoogleraar dynamisch verkeersmanagement Henk van Zuylen. Hij heeft vorige week subsidie aangevraagd voor een onderzoek naar de rust op de A 10. Hij vindt de gekozen aanpak verstandig, maar weet tegelijkertijd dat er nog veel onduidelijk is over de wijze waarop automoblisten reageren op onzekere situaties in het verkeer.

Dat besef houdt ook Rijkswaterstaat in spanning. Wat gebeurt er als de pinkstervakantie is afgelopen, of als automobilisten juist vanwege de rust op de A 10 weer in de auto stappen.

Verschoor: 'Ik durf te zeggen dat de voorlichting maar een fractie heeft gekost van de economische schade die files teweeg zouden hebben gebracht. De vraag is alleen of de trend van afgelopen week zich doorzet.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden