Weg met de woekerpolisregelingen

Verzekeraars hebben van oudsher een voorname functie in onze samenleving, maar het vertrouwen van de burger in deze omvangrijke industrie is weg. Dat is niet voor niets. Solidariteit vormde ooit de bestaansgrond van een verzekeraar. Onder de ogen van toezichthouders, volksvertegenwoordigers en ook de journalistiek werd de afgelopen decennia het uitgangspunt van solidariteit omgesmolten naar een woekermentaliteit. Dankzij computertechnologie en stijgende beurskoersen konden verzekeraars uitgroeien tot schimmige vermogensbeheerders die duizenden beleggingsproducten voorbrachten, waarmee ze hun klanten op grote schaal misleidden en heimelijk hun zakken vulden. De totale schade die de verzekeringsindustrie daarmee consumenten en ook de belastingbetaler heeft berokkend, loopt in de tientallen miljarden euro.


Bestuurders van verzekeringsmaatschappijen als Niek Hoek van Delta Lloyd, proberen eensluidend dit kolossale financiële schandaal onder het tapijt te vegen. De stelling is dat na 2000 de beurskoersen daalden en dat daar de pijn zit voor de polishouder. Dat is een infame leugen, die verzekeraars tot op de dag van vandaag verspreiden. Het onweerlegbare feit is dat beleggingsverzekeringen vrijwel zonder uitzondering waren volgestopt met verborgen kosten, die het realiseren van het beloofde rendement nagenoeg onmogelijk maakte.


Hoogleraar Arnoud Boot legde in 1995 al de vinger op de zere plek. Toch kon het abces nog 11 jaar dooretteren. Eind 2006 ontstond alsnog de 'woekerpolisaffaire'. We zijn inmiddels vijf jaar verder en nog altijd is er geen fatsoenlijke compensatie voor de geleden schade.


Ja, de consumentenstichtingen Verliespolis en Woeker Polis Claim zijn met de verzekeraars 'compensatieregelingen' overeengekomen. Bij herhaling wordt er gerept van 'breed gedragen akkoorden'. Vooral de verzekeraars - bij monde van het lobbyorgaan het Verbond van Verzekeraars - hebben daar de mond van vol. 'Dankzij de gesloten akkoorden en getroffen regelingen, zijn polissen zodanig gerepareerd dat zij kunnen worden aangemerkt als gewone beleggingsverzekeringen', aldus het Verbond van Verzekeraars in een brief van december 2010 aan minister van Financiën Jan Kees de Jager. Oftewel: woekerpolissen bestaan niet meer.


Maar de compensatieregelingen, zijn peperdure woekerregelingen. De regelingen vormen in het geheel geen adequate verbetering en de consumentenstichtingen hebben hun leden op basis van een mistige voorstelling van zaken om instemming gevraagd.


Jammer voor Jan Wolter Wabeke, die zijn naam schonk aan de norm die de basis vormde voor deze 'oplossingen', maar deze deugen van geen enkele kant. Hoeveel uitzendingen van Tros Radar en VARA's Kassa zijn er nog nodig om dit besef definitief te laten nederdalen?


ASR Verzekeringen, 100 procent eigendom van de Nederlandse Staat, is inmiddels onder druk van een rechterlijke uitspraak, en de daaruit dreigende escalatie, tot het oordeel gekomen dat de compensatieregelingen niet werken. De klanten van ASR pikken het niet meer, en ook dat beaamt de verzekeraar.


Minister De Jager sprak afgelopen december in zijn brief aan de Kamer bij herhaling van 'breed gedragen' compensatieregelingen. Hij liet weten 'verheugd' te zijn dat er weer een compensatieakkoord was gesloten met een grote verzekeraar. Een bewindspersoon die de enorme onvrede rond de compensatieregelingen niet onderkent en tegelijkertijd het verhaal van de blunderende stichtingen en het lobbyorgaan van de verzekeringswereld klakkeloos aanneemt, zou bij zichzelf te rade moeten gaan.


Consumenten zijn decennialang door verzekeraars misleid. Dat heeft geresulteerd in een strop van ongekende omvang, die voor miljoenen ingrijpende gevolgen zal hebben voor hun oudedagsvoorziening. In het licht van de grote zorg om de toekomstige betaalbaarheid van de AOW en het stille verschuiven van de pensioenrisico's naar de burger, is een spoedige en deugdelijke oplossing in wat de 'woekerpolisaffaire' is gaan heten, van eminent belang.


Wij dringen er bij de Kamerleden op aan deze onacceptabele situatie niet te laten voortduren. Kom in actie. Nu. Nederlandse consumenten, burgers, vragen daarom.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden