Weerrapport stelt niet alle lezers tevreden

Het weerbericht is een van de rubrieken in de krant die pas opvallen als er iets aan verandert. PCM, de uitgever van de Volkskrant, onderzoekt regelmatig het leesgedrag van de abonnees....

Maar toen de redactie in de zomer van vorig jaar het gewone weerrapport verving door een lijst met de weersverwachting in de grote vakantiegebieden, stroomden de afkeurende reacties binnen. De meeste briefschrijvers wilden terug naar de oude situatie. Ze misten de buitenlandse steden op de lijst waar hun familie woonde, hun geboortestreek, of de plaatsen waar ze zakelijke belangen hadden.

De ontevredenheid van de lezers werd nog vergroot door de rommelige invoering van de wijzigingen. Na de zomer keerde de wereldwijde weersverwachting terug met een vierdaagse vooruitblik. De reacties van de lezers zijn meegewogen in een evaluatie van de weerrubriek. Met als gevolg een volkomen nieuwe opzet, die maandag voor het eerst verschijnt.

Op de voorpagina komt een weerbericht met de verwachtingen voor Nederland en twee gekleurde kaartjes. De eerste week op de plaats van de bon voor een proefabonnement. Vanaf 16 juli op de plek van CaMu, die tot en met 18 augustus op vakantie zijn.

De kwartpagina waar nu onder de rubriek Dag in Dag uit het weer staat, wordt volledig omgegooid. In plaats van het ene zwart-wit kaartje over het weer in Europa komen er drie in kleur. Daarop is in één oogopslag de temperatuur van vandaag, morgen en overmogen zichtbaar. Daarnaast wordt een vierdaagse voorspelling voor de grootste vakantiegebieden gepubliceerd.

Gedurende de zomermaanden verhuist de pagina met Dag in Dag uit, het weer en de overige rubrieken naar de achterkant van het tweede katern. De Volkskrant krijgt daarmee voor het eerst in haar geschiedenis een redactionele achterpagina. Tot nu toe werden de katernen altijd afgesloten met advertentiepagina's. Veel andere kranten kennen dit fenomeen al veel langer. Bij de Volkskrant gaat het voorlopig om een experiment tot en met 18 augustus.

De weerkaart met gekleurde banen die de temperatuur aangeven, werd jaren geleden geïntroduceerd door het succesvolle Amerikaanse dagblad USA Today. In Nederland is dat voorbeeld onder anderen gevolgd door het Algemeen Dagblad.

De samenstelling van het weerrapport komt tot stand in samenspraak met Meteo Consult, het bedrijf dat voor de Volkskrant de weersverwachting verzorgt. Bij de selectie van de vakantielokaties staan de belangrijkste bestemmingen voor Volkskrant-lezers voorop. Vanaf 20 augustus verschijnt het normale rapport weer. Bij de keuze van de meetpunten in dat wereldwijde schema is een redelijke spreiding de belangrijkste graadmeter.

Er moet sprake zijn van een netwerk van meetpunten over de globe. Het staat vast dat in beide weerrapporten (in en na de zomer) weer plaatsnamen ontbreken die sommige lezers wel hadden willen zien. Meteo Consult kan bij gebrek aan betrouwbare gegevens van sommige weerstations niet altijd de eerste voorkeur volgen. Het blijft verdeling van de schaarste.

Het bedrijf houdt zoveel mogelijk rekening met de voorkeur van de Volkskrant. Zo wordt op veelvuldig verzoek van vakantie vierende lezers de Franse Cöte

d'Amour in het schema vervangen door de populaire Cöte d'Armor. 'Elke opdrachtgever heeft zo zijn eigen voorkeur,' zegt Heleen de Boer van Meteo Consult. 'Het Financieele Dagblad wil de plaatsen met een effectenbeurs. Dat hoeft bij de Volkskrant niet.'

Een trouwe lezer van het weerrapport maakte zich vorig jaar september erg boos toen bleek dat de steden Dubrovnik, Split en Zagreb uit de lijst waren verdwenen en alleen Belgrado in het oude Joegoslavië was overgebleven. Dat ervoer hij als een klap in het gezicht.

'Het kan toch niet zo zijn dat de Nederlandse burgers, na alles wat er in het verleden in het toenmalige Joegoslavië is gebeurd en waarover de media gelukkig uitvoerig hebben bericht, geïnteresseerd zouden zijn in de temperatuur in Belgrado, terwijl zoveel mensen op vakantie of voor zaken naar Kroatië gaan', schreef hij.

Er valt altijd iets af te dingen op de keuzes in het weerrapport. Waarom is het weer in Perth belangrijker dan in Zagreb? Vaststaat dat geen politieke, maar uitsluitend journalistieke en meteorologische overwegingen meetellen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden