Weer winnaar uit stal van de Comedytrain

Met zijn grappen op het grensvlak van cabaret en filosofie stak winnaar Tim Fransen met kop en schouders boven de andere finalisten uit.

Wie mocht met Tim Fransen mee naar de finale? Juryvoorzitter Kim Muller deed er niet geheimzinnig over tijdens haar eindspeech op de finaleavond van het Leids Cabaret Festival: al vanaf de voorronden was er één cabarettalent dat met kop en schouders boven de rest uitstak.


Tim Fransen is de naam. Slimme jongen, cum laude afgestudeerd in de filosofie, sinds 2011 verbonden aan de Comedytrain. Jawel, opnieuw dus een lid van de Comedytrain, het stand-upcomedy collectief dat zijn talenten met militaire precisie verspreidt over de diverse jaarlijkse cabaretfestivals. Na René van Meurs (Cameretten 2012), het duo De Partizanen (Leids Cabaret Festival 2013) en Patrick Laureij (Cameretten 2013) kan er opnieuw een dubbele winst worden meegenomen naar het Amsterdamse thuishonk Toomler. Want in de Leidse Schouwburg was er aan het eind van de avond maar één conclusie: zowel de jury- als de publieksprijs waren voor Tim Fransen.


Nu had de 25-jarige Fransen ook niet heel zware concurrentie. De door Marc-Marie Huijbregts gepresenteerde finale begon met een optreden van de Groninger Bart Melief, die een nogal onduidelijk verhaal vertelde over de uitvinding van het wc-papier door de keizer van China. De jury prees Melief om zijn spitsvondige taalgebruik, maar moest ook toegeven dat hij nerveuzer was dan in de voorronden, waardoor zijn optreden niet helemaal goed tot zijn recht kwam.


Het tweede optreden kwam van Maud Vanhauwaert, een charismatische Vlaamse die het lef had het grensvlak tussen cabaret en poëzie op te zoeken. Vanhauwaert las gedichten voor, betoogde waarom poëzie belangrijk is en stelde het geduld van het publiek op de proef door niet meteen met grappen te komen. Al viel er uiteindelijk nog best wat te lachen, bijvoorbeeld toen zij een gedicht voorlas met Nederlandse tongval.


Ook de derde finalist van de avond, Tim Fransen, zocht een grensvlak op, maar dan dat van cabaret en filosofie. Zijn voorstelling heet Het failliet van de moderne tijd. Een nogal pretentieuze titel, geeft Fransen zelf toe aan het begin van zijn optreden, om vervolgens te vertellen over hoop en troost in tijden van cynisme en failliete wereldbeelden. Soms serieus, maar vaker komisch, want Fransen, die ook meeschreef aan de recente oudejaarsconference van Theo Maassen, bewijst vooral dat hij een sterke grappenschrijver is. Hij vertelt over opgroeien in de Bijlmer, waarom hij uit principe geen bestekla heeft en hij deconstrueert op geestige wijze een speech van Mel Gibson uit Braveheart. Deze combinatie van zware en lichte materie zou weleens een heel interessant avondvullend programma kunnen opleveren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden