Weer nieuwe digitale kiosk

Vandaag wordt een tweede Nederlandse 'Spotify' voor tijdschriften en kranten gelanceerd. Fijn voor de gebruiker, zo lijkt het, maar hebben uitgeverijen er wat aan?

AMSTERDAM - Artikelendienst eLinea, sinds vandaag in de lucht, laat zich het best omschrijven als een journalistieke Spotify. Voor 10 euro per maand hebben lezers toegang tot content van de kranten, tijdschriften, schrijvers, dichters en cartoonisten die een contract met de dienst hebben afgesloten. De nieuwsapp moet concurreren met Blendle en (binnenkort) Yournalist; nieuwe en vergelijkbare diensten.


eLinea onderscheidt zich door het 'All you can read'-model. Dat is ontstaan vanuit de gedachte dat Nederlanders steeds meer gewend raken aan diensten als Spotify en Netflix, die een vast bedrag vragen voor onbeperkte toegang tot muzie of films. 'Veel makkelijker voor de klant, omdat de psychologische aankoopdrempel ontbreekt', legt eLinea-directeur Michel Suijkerbuijk uit.


De artikelenapp heeft nu zo'n zeventig contracten, waaronder HP/De Tijd, The Optimist, Psyche&Brein en een aantal regionale titels van Wegener. Binnenkort komen daar mogelijk titels bij als Viva, Panorama, Nieuwe Revu (Sanoma) en Vrij Nederland en Opzij (Weekbladpers). Suijkerbuijk hoopt binnen een jaar op 140 titels te zitten.


'Voor de uitgeversbranche is de muziekindustrie een prima voorbeeld', vindt deelnemer Mark van den Berg van Vipmedia (Bloem&Plant, Fabulous Mama en andere titels). 'De verspreiding van illegale, gratis muziek heeft voor enorme problemen gezorgd. De geschreven pers kampt met hetzelfde probleem: veel content wordt gratis verspreid, terwijl er ook geld aan verdiend moet worden.


Bijna eenderde van de 120 euro die een jaarabonnement op eLinea kost, blijft achter bij de artikelendienst. Niet weinig, vinden de uitgevers.


Een andere uitgever, Rinder Sekeris van Nederlands Dagblad, wijst op de nadelen van diensten als eLinea. Hij is bang voor kannibalisatie. 'Het risico dat mensen het ND op eLinea gaan lezen en hun abonnement opzeggen, is groot.'


Suijkerbuijk van eLinea is het daar niet mee eens. 'Onderzoek onder potentiële gebruikers leerde dat 95 procent aangaf dat gebruik van eLinea niet ten koste zou gaan van hun bestaande abonnement. Zij willen zien waar andere media over schrijven. Voor kranten en tijdschriften is dit een manier om hun bereik te vergroten.'

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden