Weer geruchten beursgang Groupon
Amsterdam - Voor de tweede keer dit jaar spreekt de oprichter van het snelgroeiende Amerikaanse internetbedrijf Groupon over een beursgang van zijn bedrijf. De kortingsbonnensite zou inmiddels minstens 15 miljard dollar (10,7 miljard euro) moeten opleveren en 25 miljard dollar zou tot de mogelijkheden behoren.
Dat schrijft het financiële persbureau Bloomberg. Het baseert zich op bronnen die bij de gesprekken betrokken zouden zijn. Groupon biedt dagelijks forse kortingen op diensten van lokale ondernemers. Het bedrijf verdient zijn geld door de helft van elke transactie af te romen. De andere helft gaat naar de leverancier of producent van de dienst of het product. Kortingen worden gegeven voor uiteenlopende diensten en producten, zoals diners in restaurants, musicals en saunabezoek.
Het succes van de in 2008 opgerichte site leidde in december vorig jaar al tot speculaties dat Google interesse zou hebben in het bedrijf. De zoek- en advertentiegigant zou 6 miljard dollar hebben geboden, maar vanwege onenigheid over de toekomstige strategie zou Groupon-oprichter Andrew Mason het bod naast zich neer hebben gelegd. Ook zouden de huidige aandeelhouders het idee hebben gehad dat er op lange termijn meer dan 6 miljard te verdienen is met het bedrijf. De nieuwste geruchten, die donderdag via Bloomberg werden verspreid, lijken hun gelijk te bewijzen.
De snelle waardestijging van het bedrijf kan deels verklaard worden uit het snelgroeiende gebruik van de website. Ze is ook gebaseerd op investeringen die verscheidene partijen afgelopen maanden deden in het bedrijf. In april vorig jaar staken investeerders 135 miljoen dollar in het bedrijf. Op basis van dat bedrag schatten analisten de waarde van het bedrijf op 1,3 miljard dollar. Vlak nadat het bedrijf het bod van Google afsloeg, haalde het bij een nieuwe investeringsronde 950 miljoen dollar op. De waarde van het bedrijf kwam daarmee volgens kenners rond de 4,75 miljard dollar te liggen.
Op dat moment lag het aantal gebruikers van de site rond de 30 miljoen. Dat is inmiddels opgelopen tot ruim 70 miljoen en zal in de nabije toekomst naar verwachting nog fors toenemen. Afgelopen woensdag opende het bedrijf nog zijn virtuele deuren in China. Met de site Gaopeng.com hoopt Groupon de groeiende koopkrachtige Chinese middenklasse te bereiken.
Hoe lang het succes blijft duren is zeer de vraag. De kapers op de kust zijn niet de minsten. Nadat Google de deur werd gewezen, begon het bedrijf zijn eigen Groupon-variant met Google Offers. De Amerikaanse webwinkel Amazon.com investeerde in december al 175 miljoen dollar in Groupon-rivaal Living Social. En alsof de concurrentie daarmee nog niet fors genoeg was, kwam Facebook afgelopen woensdag met het nieuws dat het via zijn platform een eigen kortingsbonnendienst zal starten.