Weer een nieuw vrouwenblad

Hoeveel vrouwenbladen kunnen er nog bij in Nederland?..

Milou van Rossum

Na Esta, Pulse, Shop, Sis, Sen, New (de oogst van 2004 tot nu toe) is er nu ook Tweed, de tweede glossy van AM Media, de uitgeverij van Annemarie van Gaal.

Het tweemaandelijkse Tweed wordt gemaakt door Riek Tawfik (ex-Beau Monde, ex-Cosmopolitan, tegenwoordig eveneens hoofdredacteur van AM Magazine) en is een blad over 'Royals, rich en rulers'. Die zijn stuk voor stuk afkomstig uit het buitenland, waar succesvolle zakenmensen, baronessen, jonkheren, prinsen, prinsessen, playboys en societymeisjes vaak mooier zijn, meestal een meer glamourous bestaan hebben, en bijna altijd beter gekleed zijn dan in Nederland.

Wie altijd al wilde weten waarom Mouna Ayoub, een van de rijkste vrouwen ter wereld, nooit meer gelukkig zal worden, waar Lord Frederick Windsor, 29ste in de lijn van Britse troonopvolging, zijn wilde nachten doorbrengt, wat het vermogen is van de sultan van Brunei en waar Jemima Khan haar kleren koopt: u heeft uw blad gevonden.

U weet dan ook meteen alles van deze mensen, want van iedereen die in het fraai ogende blad voorkomt, wordt een complete levensbeschrijving gegeven. Of zoals uitgever Annemarie van Gaal afgelopen dinsdag tijdens de presentatie op het Gooise landgoed van Cor van Zadelhoff zei: 'Als je Tweed hebt gelezen, ken je zoveel feitjes dat je de ster bent van ieder verjaardagsfeestje.'

De grote inspiratiebronnen voor het blad waren Vanity Fair en de Engelse societyglossy Tatler. De fotoreportage van Palm Beach is zelfs rechtstreeks overgenomen uit Vanity Fair. Het als interview aangekondigde artikel over ene Marquesa de Varela ('het geheime wapen van het blad Hello!') is een bewerking van een eerder in Tatler gepubliceerd stuk.

Het grote verschil is natuurlijk dat deze bladen hun foto's zelf laten maken en de mensen over wie ze schrijven persoonlijk spreken, of in ieder geval vrienden en bekenden van hen.

Tweed koopt alle foto's aan via fotobureaus, waarna een handvol medewerkers er aan de hand van eerder gepubliceerd materiaal teksten bij maakt. Met niet geportretteerd persoon is contact gelegd, niet eens per telefoon. De enige eigen reportage, over de draaideur aan de achterkant van de Ritz in Parijs, die prinses Diana doorging om in de Mercedes te stappen waarin ze zou verongelukken, is precies twee pagina's lang.

Die aanpak levert in de meeste gevallen verhalen op van het type dat je in bladen als Beau Monde ook geregeld aantreft over buitenlandse sterren: veel al vaak gebruikte quotes, veel boze tongen en naar verluidts, veel details over drank-en drugsgebruik en hier en daar een gezellig valse opmerking. Die kun je natuurlijk ook ongestraft maken als Nederlands blad. Het bereik is meestal veel te laag om interessant te zijn voor internationale beroemdheden, dus de kans op een echt interview is sowieso al nihil.

De mensen waar Tweed over schrijft, zijn voor de makers net zo onbereikbaar als voor de lezer. Tweed had dan ook niet anders gemaakt kunnen worden dan via de knipselmapmethode. Maar het maakt het blad, alle internationale glitz ten spijt, ook wel erg Nederlands.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden